Vidareutvecklade väghyvlar från pionjären Veekmas

Veekmas Oy är Nordens enda tillverkare av väghyvlar och företaget är känt som en pionjär inom området. På MaskinExpo, den 28-30 maj, visar företaget och dess svenska dotterbolag Veekmas Svenska AB förnyade modeller av väghyvlar.

I Veekmas monter får besökarna stifta närmare bekantskap med uppdaterade versioner av väghyvlarna Veekmas RG 281 och Veekmas FG 2428.

Tippbar hytt underlättar service

Den fyrhjulsdrivna Veekmas RG 281 och sexhjulsdrivna Veekmas RG 286 är avancerade och kompakta väghyvlar för vägbyggen och underhåll. Maskinerna är nu enklare att serva och reparera än tidigare. De nya Veekmas RG 281 och RG 286 har sina proportionella hydraulventilblock placerade på framramen, vilket betyder bättre serviceåtkomlighet. Dessutom har Veekmas RG 281 fått en tippbar hytt vilket underlättar service och reparationer.

Alla hydraulkopplingar av JIC-typ

På de nya versionerna av Veekmas RG 281 och RG 286 är samtliga hydraulkopplingar av JIC-typ. Väghyvlarna har även försetts med lastkännande hydraulsystem. Tack vare detta är arbetstrycket i genomsnitt lägre och utan snabba trycktoppar, vilket minskar risken för eventuella oljeläckage.

Den ergonomiska ROPS-godkända hytten har smäckrare rattpelare vilket gör att sikten förbättras ytterligare. Dessutom har Veekmas RG 281 och RG 286 ett nytt och kompakt klimatsystem som är mer effektivt jämfört med den gamla anläggningen.

Förnyad hyttinteriör

Veekmas FG 2428 har under lång tid utvecklats till en väghyvel särskilt anpassad till Nordens krävande förhållanden. Kraftig materialdimensionering och optimal viktfördelning ger oöverträffade kör- och arbetsegenskaper. Nya Veekmas FG 2428 väghyveln har nydesignad och elegant hyttbeklädnad. Det nya beklädnadsmaterialet gör rengöring och underhåll lättare. Dessutom finns det mer förvaringsutrymme för småsaker.

Veekmas FG 2428 på MaskinExpo är utrustad med ett nytt ljudsystem med DVD-multimediaspelare och stor monitor, subwoofer-förstärkare samt fyra effektiva högtalare som garanterar fantastisk ljudkvalitet. Ljudsystemet med multimediaspelare levereras som tilläggsutrustning på Veekmas FG 2428.

Veekmas FG 2428 har en ny Cummins QSL8.9 motor som uppfyller EU Steg IIIB emissionsnorm. Motorn har maximum effekt 216 kW, vilket är 3,3 procent mer än på den förra modellen.

Zbigniew Kolakowski, teknisk chef
Veekmas Svenska AB
Tel 070–770 5823, 0522–983 05

zbigniew.kolakowski@veekmas.se
www.veekmas.fi

• anläggningsmaskiner
  • väghyvel
  • väghyvlar

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se