Malmöborna, sparsammast i jul

Stockholm, 3 november 2010

MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2010, kartlägger återigen svenska konsumenters shoppingbeteende i jul. Årets undersökning visar att malmöborna är de mest sparsamma i landet. De tänker spendera mindre pengar på julklapparna i år samt köpa färre antal julklappar än genomsnittssvensken.

Nästan en av tre malmöbor (28 procent), jämfört med 24 procent i hela landet, karaktiserar sig som sparsamma konsumenter. En av fyra (25 procent) uppger också att de planerar att köpa färre antal julklappar än de gjorde förra julen (jämfört med 22 procent i hela landet). Endast fyra procent uppger att de kommer spendera mer pengar på julklappar än förra året, till skillnad från elva procent i resten av landet.

-          Som kortföretag är det spännande för oss att veta hur konsumenterna beter sig i julhandeln eftersom det oftast är högt konsumtionsfokus då. Det är glädjande att fler ser korten som ett tryggt och säkert betalningsalternativ, säger Fred Conrads, MasterCards VD i Norden och Baltikum.

Malmöborna föredrar också att shoppa när det är rea, 34 procent säger att det är då de shoppar som mest, i jämförelse med hela Sverige där siffran är 22 procent. En av tio (tio procent) säger också att de kommer använda mer värdekuponger i jul, till skillnad från gemene svensk (fem procent).

Om undersökningen

Totalt besvarades telefonenkäten av 1000 svenskar 15 år eller äldre under oktober månad 2010. Resultaten representerar den svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och geografisk hemvist. Datainsamlingen gjordes i form av telefonintervjuer.

För mer information, vänligen kontakta:

Caroline Hirsch, presskontakt för MasterCard

caroline.hirsch@bm.com

• shopping
  • shoppingbeteende
  • julundersökning
  • mastercard
  • mastercards konsumtionsindex 2010

Om MasterCard Europe

MasterCard Europe skräddarsyr och tillhandahåller innovativa lösningar och tjänster till banker och finansbolag och underlättar med sin verksamhet både betalningar och transaktioner. MasterCard fokuserar på snabbhet, säkerhet och smidighet för både företag och konsumenter och skapar samtidigt nya möjligheter som gynnar den globala handeln.

MasterCards verksamhet omfattar tre områden; franchise av kortutgivning och inlösen, processing för betalningstransaktioner samt konsultverksamhet. Under ett år genomförs ca 21 miljarder betalningstransaktioner. Varumärkesportföljen inkluderar MasterCard ®, Maestro ® och Cirrus ® och förser konsumenter och företag med betalningslösningar i fler än 210 länder runtom i världen. För mer information, besök www.mastercardworldwide.comeller www.mastercard.se