Påsken – en av de tyngsta konsumtionshelgerna under året

Påskhelgen är den tredje tyngsta shoppinghelgen under året, enligt MasterCards Konsumtions Index 2011. Av alla stora högtider, är påsken är den helg då 12 procent av svenskarna konsumerar mest.

Enligt MasterCards Konsumtionsindex 2011 spenderar en fjärdedel av alla svenskar mer pengar under högtider. Nya siffror visar att julen fortfarande är den helg då flest svenskar spenderar mest pengar under året, men även nyårsafton och påsk är helger då svensken konsumerar mer än vanligt.

-  "Som betalningsföretag är det viktigt att under konsumtionsintensiva perioder, som påskhelgen, kunna erbjuda trygga och smidiga betalningslösningar. Som ett resultat av våra investeringar i chip och 3D Secure teknologi, upplever nästan hälften av alla svenskar (47 procent) idag att betalningssäkerheten i butiker och på nätet har förbättras radikalt bara de sista två åren”, säger Frederick Conrads, VD för MasterCard i Norden och Baltikum.

Visste du att…

-  En femtedel av alla svenska konsumenter kommer konsumera mera under 2011, jämfört med vad de gjorde under 2010

-  35 procent av alla svenskar tror deras privatekonomi kommer att vara bättre i slutet av 2011, jämfört med vad den var i slutet av 2010

-  3 av 4 svenska konsumenter föredrar att betala med sitt bank - eller kreditkort idag

-  87 procent föredrar kort eftersom det är smidigare än att använda kontanter

-  Hälften av alla svenskar (49 procent) tror vi närmar oss ett kontantlöst samhälle

Om undersökningen

Totalt besvarades enkäten av 4024 svenskar 15 år eller äldre under mars månad 2011. Resultaten representerar svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och region. Datainsamlingen gjordes i form av webbintervjuer.

• mastercard konsumtionsindex 2011
  • påsk
  • shoppingbeteende
  • shopping
  • mastercard incontrol
  • undersökning

Om MasterCard Europe

MasterCard Europe skräddarsyr och tillhandahåller innovativa lösningar och tjänster till banker och finansbolag och underlättar med sin verksamhet både betalningar och transaktioner. MasterCard fokuserar på snabbhet, säkerhet och smidighet för både företag och konsumenter och skapar samtidigt nya möjligheter som gynnar den globala handeln.

MasterCards verksamhet omfattar tre områden; franchise av kortutgivning och inlösen, processing för betalningstransaktioner samt konsultverksamhet. Under ett år genomförs ca 21 miljarder betalningstransaktioner. Varumärkesportföljen inkluderar MasterCard ®, Maestro ® och Cirrus ® och förser konsumenter och företag med betalningslösningar i fler än 210 länder runtom i världen. För mer information, besök www.mastercardworldwide.comeller www.mastercard.se