“Tap&Go” med MasterCard® PayPass™

Berlin/Frankfurt, Tyskland och Waterloo, Belgien, 27 oktober 2010

Snabba förändringar i konsumenters betalningsvanor och förväntningar innebär även snabba och enkla betalningslösningar–utan tidskrävande transaktionsprocesser. Det ”kontaktlösa” betalningssystem som erbjuds av MasterCard® PayPass™ och Maestro® PayPass™ har nu blivit verklighet för kunderna på varuhuset Galeries Lafayette.

Galeries Lafayette i Berlin är ett av de första varuhusen i Tyskland som testar det ”kontaktlösa” PayPass-systemet. Systemet är redan implementerat vilket möjliggör ”Tap&Go”-betalningar. ”Våra tyska kunder kan nu se fram emot minskade väntetider och en smidig shoppingupplevelse. Även våra internationella kunder kommer uppskatta denna nya betalningsmetod i Tyskland. Kontaktlösa betalningar med PayPass är, enligt vår åsikt, en stor innovation som erbjuder ännu snabbare kontantlösa betalningar än tidigare – detta uppfyller tveklöst vårt mål att erbjuda våra kunder mer och bättre service”, säger Alexandre Liot på Galeries Lafayette i Berlin.

Att betala med PayPass är mycket enkelt: kunder håller sina kort mot kortläsaren, som sedan läser av dem och fullbordar transaktionen inom några sekunder. Transaktionen registreras trådlöst, och en visuell signal samt ett ljud bekräftar att processen är fullföljd. Det är endast köp över 25 euro som kräver betalning med en PIN-kod eller signatur, vilket innebär att kortinnehavaren sparar tid, och drar fördel av den säkerhet som kommer med alla chip-baserade transaktioner.

Detaljhandlares sälj- och transaktionsprocesser är mer effektiva med kontaktlös teknologi, eftersom kunder kan betala på några sekunder. Detta påvisades i en studie av JP Morgan Chase som visade att företag kunde minska väntetiderna med 20 till 40 procent med PayPass. För närvarande finns det redan 78 miljoner PayPass-kort och enheter på världsmarknaden. Kortinnehavare kan använda PayPass hos alla 245 000 medverkande aktörer.

PayPass är en innovativ kontaktlös betalningslösning som ger konsumenten ett snabbt och bekvämt alternativ till kontanter för vardagliga inköp, och kan användas tillsammans med alla MasterCard® eller Maestro® konton. Konsumenter håller enkelt sina PayPass-aktiverade kort mot en speciellt utrustad kortläsare som läser av dem och fullbordar transaktionen inom några sekunder. Transaktionen registreras trådlöst, och en visuell signal samt ett ljud bekräftar att processen är fullföljd. Det är endast köp över 25 euro som kräver betalning med en PIN-kod eller signatur, vilket innebär att kortinnehavaren sparar tid, och drar fördel av den säkerhet som kommer med alla chip-baserade transaktioner.

• Elektroniska affärer, kommunikation

• paypass
  • mastercard
  • galeries lafayette