Materias bord tystar innan oljudet hörs

Silent Whisper är en patenterad bordsskiva som trollar bort skramlet innan det ens uppkommit. En del av designmöbelföretaget Materias satsning på produkter med nya funktioner.

– Det finns ett stort behov av bullerdämpande produkter. Vi kombinerar det med estetiska värden för en kreativ och behaglig miljö, säger Lars Bülow, vd för Materia Group.

Buller är identifierat som det största arbetsmiljöproblemet i Europa. Efterfrågan på ljuddämpande produkter är därför stort. I och med Silent Whisper tar välrenommerade designmöbelföretaget Materia ett nytt avstamp i sin satsning på produkter med nya funktioner. Man tar dessutom ett steg framåt i utvecklingen och föregår ljuddämpningen genom att bordet i sig genererar minimalt med ljud.

– Vi har Silent Whisper och ytterligare produkter på området idag och kommer att fortsätta satsa. Detta är ett segment med stora affärsmöjligheter, säger Lars Bülow.

Hittills har Silent Whisper belönats med prestigefyllda designpriset Red Dot Design Award, Guldsyrsan (bästa produkt för ljudmiljön) och är Svanenmärkt. Designern Sigrid Strömgren var en av de mest uppmärksammade svenska formgivarna på den stora möbelmässan i Milano i april. Under utvecklingsprocessen gjorde hon ljudmätningar på över 50 materialkombinationer för att hitta lägsta möjliga ljudnivå. Och resultatet är unikt.

– Jag ville hitta en integrerad bullerdämpning som helt enkelt inte skapar något oljud. Det fanns ingen sådan lösning på marknaden, bara produkter som dämpar det oljud som redan finns i miljön, säger Sigrid Strömberg och fortsätter:

– Tanken är att bordet ska hamna bland annat i matsalar och på caféer. Personer med hörselskador ska inte behöva bli diskriminerade och inte kunna delta i fikarummet.

18-20 maj visar Materia Silent Whisper och andra produkter för en ljudmässigt och estetiskt god arbetsmiljö på mässan Elmia Arbetsmiljö: Work.

För mer information kontakta Materias marknadschef Fredrik Ehrnström, 070-538 56 55 eller designer Sigrid Strömgren, 073-673 63 30.

• Arbetsmiljö

• industridesign
  • materia group
  • svanenmärkta möbler
  • elmia arbetsmiljö: work
  • arbetsmiljö

Materia, baserat i Tranås, är ett av Skandinaviens mest uppmärksammade varumärken inom designmöbler för offentlig miljö. Materia har alltid varit föregångare i utvecklingen av nytänkande möbleringskoncept för design- och kulturmedvetna företag – ”Möbler för kreativa mötesplatser”.

Företaget ingår i Materia Group, ett helägt dotterbolag till inredningskoncernen Kinnarps.

Materia omsätter 140 Mkr (2009) med resultatet 19,9 Mkr efter finansnetto.