MatHem fyller 10 år

MatHem fyller 10 år

Idag är det tio år sedan MatHem levererade sin första matkasse. Då bestod företaget av Karolin och Tomas Kull. Åren har gått och företaget har snart sysselsatt 5000 personer, vilket för många varit ett första jobb och ett steg vidare ut i arbetslivet.

Det har varit händelserika år. Till en början var Karolin och Tomas Kull involverade i allt. De plockade maten i en butik som de samarbetade med och de första matkassarna levererades på egen hand. Kontoret var en skrubb och alla anställningsintervjuer genomfördes på butikens lekloft. Nu tio år senare är MatHem Sveriges största matbutik på nätet och även utsedda till Årets Ekobutik 2018.

– Var fjärde vara som säljs är ekologisk. Det tycker vi är ett bevis för att vi lyckas leverera fräscha och bra varor eftersom ekologiska produkter är bland de svåraste att hantera, säger Tomas Kull, vd och grundare av MatHem.se. Vi har som alla företag oanmälda kontroller från Miljöförvaltningen som säkerställer kvaliteten.

Genom åren har sortimentet utökats med allt från spännande lokalproducerade varor till smarta prylar från Clas Ohlson. Företaget har även förvärvat Fruktbudet och receptsajten Tasteline för att ge ökad inspiration, fler tjänster och ett bredare utbud till både företag och privatpersoner. Idag kan 50 % av Sveriges hushåll handla på MatHem.se och alla leveranser görs med företagets 242 kyl- och frysutrustade leveransbilar. Trafikledningen följer dessutom temperaturen minut för minut i alla bilar som är ute på rutt.

För tio år sedan bestod MatHem av två medarbetare, idag sysselsätter företaget 1300 personer i Stockholm, Göteborg och Malmö. En imponerande tillväxt, även i en snabbväxande bransch som mat på nätet.

– Det är tack vare våra engagerade medarbetare som vi är Sveriges största matbutik på nätet. Vi är en stor arbetsplats med många kulturer och 50 olika språk, och det är vi väldigt stolta över, säger Tomas Kull.

10 snabba om MatHem:

• En halv miljon registrerade medlemmar.
  • Vartannat svenskt hushåll kan få leverans från MatHems lager i Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • 25 % av omsättningen är ekologiska varor.
  • MatHems mest sålda vara är bananer; över en kvarts miljon levereras varje månad.
  • Fruktbudet och receptsajten Tasteline är idag en del av MatHem.
  • Alla 242 kyl- och frysbilar har temperaturövervakning.
  • En av de första i Europa med en leveransbil som går på 100 % eldrift (både drift och kyla).
  • Cirka 1300 engagerade medarbetare med kollektivavtal, vilka även är aktiva i MatHems återkommande medarbetarundersökningar.
  • Toppkvalitet hela vägen till kund, bland annat säkerställt genom oanmälda inspektioner av Miljöförvaltningen.
  • Trygg arbetsmiljö – 18 skyddsombud samt över 30 skyddsronder per år.

Se filmen om MatHems kyl- och fryskedja här: https://www.youtube.com/watch?v=4PQGKlbX7xQ

MatHem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2017 var över 1 miljard kronor. MatHem grundades av Tomas och Karolin Kull för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst, med det största utbudet av varor som levereras hem till dörren. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. MatHem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kylbilar för leverans till kundernas dörr för att möjliggöra högsta kvalitet och service.

För mer information, kontakta Tomas Kull, vd och grundare av MatHem.se. 070-581 12 07