19 september: Fullkorn räddar liv, men nio av tio får i sig för lite

Visste du att 9 av 10 äter för lite fullkorn? Den 19 september arrangerar projekt MatLust ett seminarium kring fullkorn på Foodtech Village i Söderhallarna i Stockholm. Professor Rikard Landberg från Chalmers berättar om den senaste forskningen och reder ut begreppen kring vad fullkorn är, vilken roll den har för folkhälsan och hur fullkorn hänger ihop med hållbarhet. Vi får också höra Sébastien Boudet berätta om fullkorn ur sitt perspektiv som bagare.

Rikard Landberg är professor i livsmedel och hälsa vid Chalmers Tekniska Högskola och leder där avdelningen för livsmedelsvetenskap.Rikards gruppforskar om hur växtbaserad mat påverkar människors hälsa och enligt folkhälsoekonomiska beräkningar gjorda vid Göteborgs universitet skulle samhället spara in över 3,5 miljarder kronor per år ifall alla svenskar åt tillräckligt med fullkorn!

Att äta tillräckligt med fullkorn är en av de viktigaste kostrelaterade åtgärderna man kan göra för att mest minska risken för vällevnadssjukdomar. Trots detta äter svenskarna för lite fullkorn. Det behövs åtgärder på flera plan i samhället för att öka intaget och därför har vi genom medel från VINNOVA bildat ett partnerskap där många samhällsaktörer gått samman med det gemensamma målet att få svenskarna att äta mer fullkorn, säger Rikard Landberg.

Södertälje kommun har länge arbetat strategiskt med att - genom måltidskonceptet Diet for a Green Planet - öka andelen fullkornsprodukter i kommunens offentliga måltidsverksamheter. Bland annat genom att byta ut ris mot korn. Södertälje kommun är också med i projektansökan till det VINNOVA-finansierade partnerskap där Rikard Landbergs forskningsgrupp ingår och där Södertälje kommun kan fylla en funktion bland annat genom att låta företag som arbetar med fullkorn testa produkter i MatLusts testbädd.

-Vi vill bidra med vår erfarenhet av att introducera och servera fullkornsprodukter till barn, ungdomar och äldre i de offentliga måltiderna, och hur vi gjort ett målinriktat arbete kring det. Genom projekt MatLust har vi också etablerat en testbädd för innovativa, hälsosamma och hållbara produkter inom vår offentliga verksamhet. Det har visat sig värdefullt för företagen att få prova och få utvärderingar av sina produkter, säger Jenny Isenborg Sultan, projektkoordinator och ansvarig för MatLusts testbädd.

Sébastien Boudet driver hantverksbageriet Sébastien på Söder i Söderhallarna i Stockholm och kommer under seminariet att berätta om fullkorn och fullkornsprodukter ur sitt perspektiv som bagare och ägare av ett småskaligt bageri.

Kontakt:
Maria Micha
, forskningsrelaterade samarbeten, MatLust.
Tel: 08-5230 xxx, e-post: maria.micha@sodertalje.se.

Ida de Oquiñena, kommunikation, MatLust.
Tel: 08-52306442, e-post: ida.de-oquinena@sodertalje.se.