By Leo vinnare i Matverk Stockholm!

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2018 15:02 CET

Vinnare Matverk Stockholm den 27 november är företaget By Leo. Till vänster Sven-Erik Österberg, Landshövding i Stockholm Län och till höger Boel Godner, kommunstyrelsens ordf. i Södertälje

Priserna delades ut under det heldagsevent som projekt MatLust och Länsstyrelsen i Stockholm anordnar i detta nu. Priserna delades ut av När Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, och Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län samt juryordförandena Carola Magnusson och Johannes Cullberg.

Första pris: Frysta grönsakspuréer från By LEO

Förädlare: Gordon Grimlund och Nathalie Nordström, Stockholm

Huvudråvara: Grönsaker från Rosenhill på Ekerö

Juryns motivering: För en produkt med hög innovationshöjd till både format och förpackning. Smakar som det ska, konsistensen är väldigt bra och produkten är tekniskt välgjord. De rena smakerna är klockrena med tanke på målgruppen.

Andra pris: Gelé på vindruva från Herrviks gård

Producent/Förädlare: Maria Mörner, Nykvarn

Huvudråvara: Vindruvor och honung från egna gården

Juryns motivering: En produkt med en komplex smakpalett som bjuder på stora smakupplevelser. En användbar produkt för restaurang och storkök som dessutom har en stark regional koppling och producerat på ett hållbart sätt.

Tredje pris: Raw Vegan Shake från Hempster

Förädlare: Bettina Schütz och Paul Bradley, Värmdö

Huvudråvara: Hampafrö

Juryns motivering: Det här är jättegott! En nötig och välbalanserad smak samt sammetslen konsistens som fungerar lika bra till tonåringen som till gymkillen efter träningspasset.

Bakom Matverk Stockholm står näringslivsprojektet MatLust vars syfte är att bidra till en lönsam och hållbar livsmedelsnäring i Stockholmsregionen samt Länsstyrelsen i Stockholms län.

Mer information om Matverk finns på hemsidan www.matverk.se

Mer information:

Ida de Oquiñena, press och kommunikation, MatLust. Tel: 08-523 064 42. E-post: Ida.de-Oquinena@sodertalje.se.

By Leo
Tel: Gordon Grimlund 0761141303. E-post: info@byleo.se

MatLust är ett EU-projekt som pågår 2015-20. Målet är att utveckla en hållbar livsmedelsnäring i Stockholmsregionen samt etablera Södertälje som regional livsmedelsnod. MatLust erbjuder utvecklingsprogram, testbädd och nätverk m.m. till små och medelstora livsmedelsföretag. MatLust drivs av Södertälje kommun genom Destination Södertälje, med KTH, Acturum Biovation och Saltå Kvarn som partners.

Webb: www.matlust.eu.
Facebook: www.facebook.com/projektmatlust.
Instagram: www.instagram.com/projektmatlust.

Matverk Stockholm samarrangeras av Projekt MatLust och Länsstyrelsen i Stockholms län (www.lansstyrelsen.se/stockholm).

Kommentarer (0)

Kommentera