Pressmeddelande -

Snart lanseras Matsajten.se – Sveriges smartaste B2B-handelsplats för livsmedelsaktörer

Matsajten är en handelsplats för livsmedel och livsmedelsnära produkter. Där kan matproducenter, grossister, butiker eller restauranger lägga ut kostnadsfria annonser och handla med varandra. På så vis kan de göra sig av med överskott, fylla på luckorna i sortimentet eller upptäcka nya spännande produkter – samtidigt som de bidrar till en bättre miljö.

På Matsajten saluförs varor dygnet runt mot ett brett kundsegment, vilket sparar både tid och pengar för aktörer som jagar svårtillgängliga köpare av varorna innan sista förbrukningsdatum. Matsajten är ett utmärkt verktyg för hela livsmedelsbranschen – oavsett var man befinner sig i kedjan. Inga volymer är för små för att sälja och alla volymer är för dyrbara för att kasta.

– Under organisationens arbete med att utveckla och branschanpassa den förmedlingstjänst som Matsajten erbjuder, har framför allt livsmedelsproducenter och investeringskapital visat sitt stöd och intresse att samarbeta och bidra till vår företagsresa, berättar Emil Daugaard, medgrundare av Matsajten.

Matsajten är unik i sitt slag då det är Sveriges första och enda webbaserade handelsplats som erbjuder kostnadsfria radannonser för alla företagare i livsmedelsbranschen. På ett smart sätt förenar Matsajten de små och stora aktörernas handel med överskottsvaror i kampen för ett minskat matsvinn och mot krympande marginaler.

– Naturvårdsverket visar att det i Sverige slängs cirka 1 211 000 ton mat per år. Det tycker vi är en skrämmande siffra. Med hjälp av Matsajten kan producenter, grossister, butiker och restauranger omsätta samhällets redan producerade livsmedel i stället för att slänga fullt brukbara varor. Detta både minskar miljöbelastningen och förbättrar branschaktörernas ekonomi, förklarar Johan Ollas, medgrundare av Matsajten.

– Tanken bakom Matsajten är att sträva mot ett hållbart samhälle. När säljaren får sin vara såld tas en provisionsavgift ut och av denna doneras en del till välgörande ändamål. Ju fler aktörer som säljer och köper sina varor via Matsajten, desto mer kan vi bidra med i arbetet för att skapa en bättre omvärld, avslutar Emil Daugaard.