Braksuksessen «Den Lykkelige Pessimisten» til Oslo

Braksuksessen «Den Lykkelige Pessimisten» til Oslo

Eter mer enn 20 forestillinger og over 12000 tilskuere i Sverige, kommer nå humorsuksessen «Den lykkelige pessimisten», av og med komikeren Jan Bylund og psykologen Mattias Lundberg, til Oslo i mai 2017.

Den lykkelige pessimisten bygger på Bylund og Lundbergs boksuksess med samme navn, og er et underholdende og treffsikkert angrep på alle selvhjelpsguruer og optimistkonsulenter som hevder at man blir et lykkelige menneske bare man «tror på seg selv», «tenker positivt» og «lever i øyeblikket».

- Vi ble lei av alt det urimelige i disse optimistiske klisjeene. Vi vil vise at livet faktisk ikke er så enkelt, sier Mattias Lundberg

At forestillingen er blitt en så stor suksess i Sverige tror Bylund og Lundberg skyldes at ingen egentlig tror på optimistenes floskler.

[Bild från forestillingen i Stockholm, nov 2016 m 1100 tilskuere]

- De fleste har vært på en inspirasjonsforelesing der en optimist med altfor hvite tenner har kommet ut på scenen til Tina Turners «Simply the Best» og hevdet at «man kan bli hva man vil». Men ingen kjenner seg egentlig igjen i et slikt budskap, sier Jan Bylund.

Den lykkelige pessimisten handler likevel ikke om å bare se det negative. Showet viser derimot at man være lykkelig selv om man ikke går rundt og tenker positive tanker hele tiden, og at man også på den måten kan finne sin en vei til lykke. Det er dette som er showets viktigste budskap, mener duoen Bylund og Lundberg.

- Optimistene og deres selvhjelpsbøker har kidnappet lykken, men også vi pessimister er lykkelige. Vi har bare en annen måte å nå fram til lykken på, sier Mattias Lundberg.

Showet er en publikumsfavoritt og en voldsom pessimistisk suksess i vårt naboland,noe Bylund og Lundberg mener skyldes at de to bruker humor og latter til å vise at livet er så mye mer enn å «satse 110 prosent» og å gjøre avslappende øvelser.

-Vi får mange positive reaksjoner fra lærere og foreldre. Ungdommer er de som rammes hardest av optimistenes overdrevne budskap, de får jo hele tiden høre at de selv har ansvaret for å skape sin egen lykke, sier Jan Bylund

Nå er det på tide å finne ut om det er mulig å overbevise nordmenn om den lykkelige pessimismens fordeler.

- Ja, vi svensker synes jo alltid at nordmenn er så optimistiske og positive, så dette blir en skikkelig utfordring, sier Jan Bylund, og fortsetter:

- Om vi lykkes i Norge blir vi ustoppelige!

___________________________________

Jan Bylund er komiker, underholder, forfatter og programleder på svensk TV.

Mattias Lundberg er psykolog, underviser i psykologi ved Umeå universitet, underholder og forfatter.

Dato: 30. mai 2017

Tid:19.00-20.30