Svenske Erik Blixt kör MX-5 cupfinal på Laguna Seca, Kalifornien

Svenske Erik Blixt kör MX-5 cupfinal på Laguna Seca, Kalifornien

- Unikt tillfälle för Europeiska deltagare att köra MX-5 Cup på Mazda Raceway Laguna Seca

- Ingår som del av Mazda Europas initiativ ’Friends of MX-5’

Leverkusen, 4:e juli 2016. I september kommer fem lyckliga vinnare från Europa att ansluta till startfältet, i var sin racemodifierad MX-5 cupbil på den legendariska Mazda Raceway Laguna Seca, i Kalifornien.

Under helgen den 1-3 juli avgjordes, genom en spännade utslagstävling på Parc Motor banan i Barcelona, vilka av de 20 utvalda Europeiska deltagare som skulle få packa sina väskor till USA.

De fem vinnarna blev till slut: Moritz Kranz (Tyskland), Kamil Franczak (Polen), Erik Blixt (Sverige), Oliver Allwood (UK), Gabriele Gardel (Schweiz)

Uttagningen av vinnarna baserades på flera delmoment som bedömdes av professionella instruktörer i kategorierna förarskicklighet, reaktionsförmåga, bankörning och även färdigheter att hantera media. De fick även möjligheten att prova en orginal MX-5 cupbil, vilket är en standard Mazda MX-5 med över 200 utbytta delar som till exempel nya coilovers, racemodifierade Brembo-bromsar, FIA godkänd skyddsbur och BF Goodrich slicks.

Jerome de Haan, PR direktör på Mazda Europa kommenterar: ”Vi har det stora nöjet att presentera de fem som nu kommer att deltaga på Mazda Raceway Laguna Seca. Den här spännande motorsportshelgen, och tävlingarna som ledde fram till den, är en del av ett bredare ’Friends of MX-5’ initiativ som inkluderar racing, lifestyle-upplevelser och nu även ett ’once in a lifetime’ tillfälle att deltaga i den globala MX-5 cupfinalen.

Det kommer utan tvekan att bli en tuff utmaning att ställa upp bland det erfarna startfältet med en race-preppad MX-5 cupbil på andra sidan Atlanten. Mazda Motor Sverige önskar vår svenske representant Erik Blixt all lycka, och hoppas att det blir en upplevelse värd att minnas under en lång tid framöver!