Nya Mazda CX-5 premiärvisades i Los Angeles.

Nya Mazda CX-5 premiärvisas i Los Angeles

• Mazda uppdaterar sin, för Europa, bäst säljande modell
  • Debut för Soul Red Crystal, en ny premiumfärg som framhäver CX-5:s KODO Design
  • Fler nyheter inkluderar elmanövrerad baklucka och head-up display med projicering på framrutan.

• Los Angeles, 16:e november 2016

Mazda premiärvisar idag nya CX-5 på Los Angeles Auto Show med bland annat helt ny invändig och utvändig design. CX-5 som lanserades 2012 var först ut av en ny generation kritikerrosade Mazda-modeller som alla kännetecknas av designtemat ”KODO - Soul of Motion” samt SKYACTIV-konceptet med lätta karosser och effektiva motorer.

Nya CX-5 är framtagen med fokus på en förarcentrerad filosofi och en dynamisk körupplevelse. Dessa egenskaper var ledorden under utvecklingsarbetet av nya CX-5, vilket har resulterat i en upplevelse som förmedlar förutsägbara och underhållande köregenskaper och samtidigt hög komfort i en tyst och välbyggd kupé. Nya CX-5 kommer med hela utbudet av SKYACTIV-teknologier, vilket inkluderar två bensinmotorer – SKYACTIV-G 2.0 och SKYACTIV-G 2.5 samt SKYACTIV-D 2.2 diesel. Dessa levererar kraftfull och linjär prestanda tillsammans med, för biltypen, god bränsleekonomi och låga utsläpp. Den nya modellen kommer även med G-Vectoring Control, en ny teknologi från Mazda som ger en mer linjär kurvtagning och ökad åkkomfort. Fler höjdpunkter är också en ny head-up dispay med projicering direkt på framrutan, vilket fortfarande är unikt bland CX-5:s närmaste konkurrenter, samt en fjärrstyrd, elmanövrerad baklucka.

Nya CX-5 har fått en ännu mer självsäker design som bygger vidare på det prisbelönta formspråket KODO – Soul of Motion. Karossen förmedlar ett djärvt och solitt intryck med en egen personlighet. I samband med premiären presenteras också en ny, röd premium metalliclack, Soul Red Crystal, som förstärker KODO:s former. Soul Red Crystal är en avancerad vidareutveckling av Soul Red metallic som de senaste åren varit enormt populär och representerar ca 20% av Mazdas försäljning i Sverige. Den nya färgen består av en unik tre-skikts lackeringsteknik kallad ”Takuminuri” som tack vare ett speciellt pigment ovanpå ett lager av metallicflakes reflekterar och absorberar ljus, vilket ger ett extraordinärt djup och intensiv lyster.

Nya CX-5 kommer att börja säljas i Japan under februari månad innan den rullas ut till resten av världen. CX-5 är Mazdas bäst säljande modell i Europa och säljs i över 120 länder globalt, där den representerar ungefär en fjärdedel av Mazdas försäljning. CX-5 har sedan 2012 även vunnit över 90 utmärkelser världen över, inklusive Årets bil i Japan 2012-2013.

Nya Mazda CX-5 kommer att visas för allmänheten på Los Angeles Auto Show mellan 18-27:e november. Mazda kommer att hålla i en presskonferens klockan 12:50 (lokal tid) den 16:e november.