Nya Mazdas CX-5 uppnår 5 stjärnor i Euro NCAP test

Nya Mazdas CX-5 uppnår 5 stjärnor i Euro NCAP test

• Förträffliga resultat i i kategorierna: skydd av vuxna, skydd av barn och fotgängarskydd

Kungsbacka, 6:e september 2017. Mazda CX-5 som lanserades i Sverige under våren 2017 har nu blivit bedömd som en av de säkraste familjebilarna på marknaden.

Den oberoende organisationen Euro NCAP har bedömt Mazda CX-5 och belönat dess säkerhet med maximala fem stjärnor*.

Bedömningen grundar sig på rigorösa krocktester och en bedömning av de aktiva säkerhetssystemen som ingår i bilens standardutrustning. Nya Mazda CX-5 belönades med mycket höga poäng för skydd av vuxna, barn och fotgängare.

Jeff Guyton, VD och koncernchef för Mazda Motor Europe säger: "Säkerhet för människor som kör våra bilar och för de som befinner sig runt dem är mycket viktigt för Mazda. Det reflekteras i detta enastående betyg utdelat av Euro NCAP. Det visar på det stora utbudet av avancerade säkerhetsfunktioner som utgör vår proaktiva säkerhetsfilosofi och hjälper till att stödja föraren."

Till och med dags datum har det sålts mer än 1,5 miljoner Mazda CX-5, och modellen utgör ca 25% av Mazdas globala försäljning.

*Mazda CX-5 testresultat EURO-NCAP 2017: Totalt betyg: fem stjärnor (Skydd av vuxen: 95% / Skydd av barn: 80% / Fotgängarskydd: 78% / Förarstödsystem: 59%) För fullständiga testresultat av nya Mazda CX-5: http://www.euroncap.com/en/