Bli en mästare på kundkontakt i de sociala medierna

Att använda sig av sociala medier i arbetet har för de flesta företag blivit en självklarhet, från varumärkesbyggande till kundservice och rekrytering. Men med ökad synlighet kommer också ökad insyn, där det lämnas utrymme för både ris och ros.

Bästa sätten att bemöta kritik online

Att vara aktiv i de sociala medierna ger för det mesta positiva effekter, som företagare kan du knyta viktiga relationer med kunder, partners och journalister. Men ibland kan också en del negativt kritiska åsikter få utlopp i kanalen, något som företagare kan lära sig bemöta och faktiskt göra till något positivt.

För att bli en fena på att besvara negativ kritik i de sociala medierna har Autumn McReynolds givit sina bästa tips.

Lyssna! Det absolut första du måste göra är att verkligen lyssna och ta in det budbäraren säger. Så länge du bara övervakar företagets kommentarer utan eget deltagande, finns det ingen chans för dig att förklara din ståndpunkt.

Svara Det är viktigt att det finns en utformad plan för hur ditt företag ska bemöta eventuell negativ kritik. Du förstår säkert vikten av att interagera med dina kunder, och att göra det med kunder som är positiva är lätt, men hur ska man göra när kritiken är negativ? Många kan nog tycka att dessa kommentarer är besvärliga, och drar sig för att svara, men det är just dessa kommentarer som är avgörande att besvara!  Så hur gör man då?

Det viktiga är att svara direkt och visa att 1) du är mänsklig och 2) du bryr dig om vad som sägs och vill åtgärda det. Nyckeln är att bygga relationer, och tillfällen då du får negativa kommentarer är faktiskt ett utmärkt tillfälle att visa att du verkligen bryr dig! Så ta tillvara på det och vänd det till något positivt!

Lyssna igen När du svarat på den negativa kritiken är det viktigt att du inte släpper det där. Uppföljning för att se hur ditt svar mottogs är enormt viktigt, känner budbäraren sig bättre sedan du besvarat den negativ kommentaren? Var ditt svar tillräckligt eller har det gjort dem mer upprörda? Svar på dessa frågor kan du sedan utnyttja om du i framtiden skulle få liknande klagomål.

Upprepa! Värt att understryka är att bevaka företagets omnämnanden för ett kort tag och att sporadiskt svara inte leder till någon förbättring, att vända negativ kritik till något positivt är ett ändlöst arbete som kräver kontinuerligt underhåll.

Läs mer: http://talentminded.com/negative-comments-social-recruiting/?utm_campaign=Daily%20Feedburner%20Email%20Sept%2018%202012&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elq=a215d927f6a24fc7b667b0231fe4ba2b&elqCampaignId=136