Marknadsföring i sökmotorer

Vad är egentligen sökmotormarknadsföring och vilka alternativ inom genren finns det? Vi förstår att det kan vara krångligt att hänga med i alla branschens termer och begrepp så vi tänkte därför på ett väldigt enkelt sätt förklara vad sökmotormarknadsföring egentligen innebär.

Enkelt förklarat är det alla betalda aktiviteter som syftar till att synliggöra ett företag på en sökmotor.Inom sökmotormarknadsföring finns olika vägar att gå; du kan antingen välja att optimera din webbsida vilket leder till att webbsidan visas högre upp i den organiska träfflistan, eller också välja att synas med hjälp av sponsrade länkar som är annonser som visas när någon söker på ett specifikt sökord som annonsen relateras till.

Det finns två utmärkande fördelar med att använda sig av sökmotormarknadsföring. För det första finns möjligheten att mäta exakt vilka effekter marknadsföringen ger, och för det andra riktar sig marknadsföringen precis till dem som söker efter det som annonseringen erbjuder. De som satsar på marknadsföring via en sökmotor kommer alltså att synas vid sökningar som görs av köpbenägna kunder vilket ökar chanserna för ett troligt köp, och det är just därför du borde vara en av dem som syns!

SEO - Sökmotorsoptimering

Sökmotorernas största och ständiga utmaning är att presentera så relevanta sökträffar som möjligt åt sina användare. SEO är en engelsk akronym och står för Search Engine Optimization, som på svenska översätts till sökmotoroptimering. Att aktivt arbeta med sökmotoroptimering innebär att man optimerar en webbplats för att försöka “övertyga” Google eller annan sökmotor om att just din webbplats har det bästa svaret när det söks på ett visst ord eller en fras och därför hamnar högt upp i träfflistan.

Sponsrade Länkar

Sponsrade länkar kallas de annonser du kan skapa bredvid sökresultatet. Sponsrade länkar är kort förklarat en köpt plats på sökmotorns träfflista där du konkurrerar med andra om att hamna högst upp beroende på hur mycket pengar du är beredd att lägga ned.

Du väljer själv vilka sökord och fraser som dina annonser ska “länkas” till. När någon söker efter något genom att skriva ett av dina valda sökord kan din annons visas bredvid sökresultatet. Du bestämmer själv hur mycket du vill betala, då du kan ställa in en daglig maxbudget och en maximal kostnad per klick på din annons.

Fler intressanta branschinlägg finner du i Maze Medias blogg

• Ny media