Marknadsföring via Facebook

Vi spenderar allt mer tid framför datorn, och Facebook har obevekligen hjälpt till att dra upp statistiken. Under 2010 växte Facebook i en hastighet som vi inte sett hos något socialt nätverk göra tidigare.

I dagsläget har över 4 miljoner svenskar Facebook och har blivit någonting som integreras på nästintill alla större sajter för att på så sätt länka ihop företags olika aktiviteter online. Facebook är utan tvekan den mest populära sajten för socialt nätverkande, och det gör till Facebook en utmärkt plattform för företag att marknadsföra sig på.

Med Facebook-annonsering, har du möjlighet att detaljstyra din annons till den målgrupp du vill synas gentemot (demografi, intressen, med mera). Du kan också skapa många olika annonser vilket gör att du kan skräddarsy dina annonser för, inte bara en målgrupp - utan många olika målgrupper samtidigt. Det här gör att annonsering via Facebook inte bara är ett ypperligt sätt att stärka varumärket utan faktiskt också driva försäljning eftersom du når exakt dem du önskar.

Ett annat sätt att använda Facebook som marknadsföringskanal är att skapa en egen företagssida, en Facebook page för ditt företag. En företagssida fungerar som en ordinarie profil fast med koppling till ett företag eller organisation. En Facebook-användare kan hitta företagets sida genom sina vänner eller genom en sökning. När användaren interagerar med företagets sida/profil så sparas denna aktivitet på användarens News Feed och dennes vänner kan ta del av händelsen, vilket kan liknas vid en typ av word of mouth-marknadsföring. Fördelarna med detta är att budskapet får en mer trovärdig avsändare (din familj och dina vänner) samt att spridningen av budskapet sker oerhört snabbt.

Kika gärna in på vår hemsida och se hur vi kan hjälpa dig!

Fler intressanta branschinlägg finner du i Maze Medias blogg

• Ny media