Sätt ditt företag på Facebook-kartan!

Facebook Places är nu släppt i Sverige. Det innebär att du numera inte bara talar om för dina Facebook-vänner vad du gör på utan även var du gör det.

Vårt sociala liv på internet blir allt mer genomskinligt. Med genomskinligt menar vi att man, genom sociala nätverk så som bloggar, Twitter och Facebook, gärna delar med sig av vad man gör, tänker, varit med om etc. Nu har utvecklingen tagit ytterligare ett steg i form Facebook Places. Via verktyget kan man i realtid visa var man befinner sig. Facebook Places är ett verktyg som gör att alla ”Facebookare” kan dela med sig av vilka platser man gillar, ofta äter på, tränar med mera. Hur fungerar då Facebook Places? Med några knapptryck på mobilen checkar du in på stället du är, och då kan du också se vilka andra som är där och kan läsa deras kommentarer.

Hur kan då annonsörer dra nytta av Facebook Places? Facebook har även utvecklat en underfunktion som heter Facebook Deals (ännu inte släppt i Sverige) som kommer att nyttja Facebook Places potential på bästa sätt. Man kommer med hjälp av denna funktion kunna locka till sig kunder genom att erbjuda något av följande fyra alternativ när en användare checkar in via Facebook Places.

• Du kan som företag skapa personliga erbjudanden: Denna typ av erbjudanden fokuserar på att ge en liten gåva eller att erbjuda nedsatta priser på varor/tjänster till varje enskild individ som checkar in.
  • Lojalitetserbjudanden: För att uppmuntra användarna till återkommande incheckningar kan kunderna få stamkundserbjudanden. Detta kan t.ex. innebära en gratis måltid när de checkat in fem gånger eller liknande. Funktionen fungerar som ett digitalt rabattkort där man samlar stämplar.
  • Vänerbjudanden: Denna typ av erbjudande kräver att användaren taggar sina vänner vid en incheckning och på det sättet erhåller en bonus. Vännerna som är taggade måste dock vara närvarande på platsen för att detta erbjudande skall gälla.
  • Välgörenhet: En annonsör kan också välja att donera en viss summa till en välgörenhetsorganisation för varje incheckning en användare gör.

Denna LBS-marknadsföring kommer inom kort att slå till på allvar. LBS står för Location Based Services, det vill säga tjänster som baseras på var någonstans man befinner sig. Med hjälp av LBS-marknadsföring kan man erbjuda riktade erbjudanden kopplat till exakt var någonstans användaren befinner sig. Detta kan annonsörer som är i framkant vinna stora marknadsandelar på eftersom över 200 miljoner människor världen över använder Facebook direkt i sin mobil. Denna typ av sociala marknadsföring är betydande för ett varumärke eftersom en användare aktivt valt att han eller hon vill associera sig med en plats eller ett varumärke. Funktionen blir därmed ytterligare en förlängning av ”word of mouth” som är den stora styrkan i sociala medier då en vän ofta anses som en mer trovärdig avsändare för ett budskap.

• Webbmedia

• internetmarknadsföring