Dokumentärroman om Harry Martinson - Opulens släpper sin första bok

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2017 16:48 CEST

Telegrammet från New York av Lars Nordström är en dokumentärroman om Harry Martinson

Nu släpps Opulens förlags första. Telegrammet från New York av Lars Nordström är en dokumentärroman om Harry Martinsons liv. Recensionsex beställs av sten@opulensforlag.se.

Telegrammet från New York är en dokumentärroman där mångårig forskning om Harry Martinssons moders liv bland svenskarna i Oregon och Martinsons egna texter vävs samman till en berättelse om längtan, skuld, heder och en rad tragiska omständigheter. Romanen är ett försök att förstå hur en mor kunde lämna sina barn och hur hennes beslut kom att forma en hel familjs öde.

Lars Nordström är född och uppvuxen i Stockholm, men flyttade i slutet av 1970-talet till Oregon för att studera vid Portland State University. Efter avslutade studier fortsatte han till Uppsala Universitet för en doktorandutbildning i amerikansk litteratur. 1984 förde stipendier och forskningsanslag honom tillbaka till Oregon och 1989 disputerade han på en studie av tre amerikanska författarskap. Hans senaste bok, Skogshuggarna i Fjärran västerns skogar: En unik svensk utvandringshistoria(2016), handlar om svenska skogshuggare längs Columbiafloden vid förra sekelskiftet.

Kontakt:

Hannah Ohlén Järvinen, förlagschef: 073-811 07 32

Sten Slottner, förlagsredaktör: 070-603 71 71

Pressbilder:

MBG International AB stöttar svenska kulturverksamheter.

Kommentarer (0)