En varm litteraturafton i en kall tid

Bokaktuella författaren Melker Garay kommer till Moriska Paviljongen i Malmö klockan 19 tisdagen den 4 april. Med sig på scen har han artisterna och författarna Anna-Lena Brundin samt Jan Sigurd. Tillsammans bjuder de på en kväll med spännande samtal om litteraturen och samtiden samt också på musik från de lika skivaktuella artisterna.

Efter två hyllade novellsamlingar är författaren Melker Garay nu aktuell med En tindrande natthimmel. Femtio korta betraktelser om livet och samhället som inte har några självklara svar men som öppnar upp för samtal.

- Idag råder det ett infekterat klimat mellan stora grupperingar av människor. Det är så lätt att kränka någon. I och med att sociala medier fått så stort utrymme är det lätt att samtalet, och det som borde vara en dialog, istället blir till en monolog. Många lever med övertygelsen om att den enda sanningen är den egna, säger Melker.

Jan Sigurd, som har gett ut 7 cd-skivor, skrev Monica Zetterlunds sista CD med svenskt originalmaterial. Anna-Lena, känd för sina Piaf-tolkningar, har gett ut tre skivor däribland en tangoplatta inspelad i Buenos Aires. Tillsammans har de nu släppt Jazz för skeppsbrutna med musik och personliga texter sjungna och skrivna av Jan och Anna-Lena blandat med ett par standards. De har bägge också en rad boktitlar bakom sig.

Under kvällen bjuds det alltså på såväl varma kärleksvisor som funderingar om vad det är att vara människa i en kall tid. Men några absoluta sanningar kommer Melker knappast bjuda på:

- Man får vara öppen för andras åsikter. Det farligaste som finns är att leva med en övertygelse om att ens egen åsikt är den enda rätta.

Sagt om En tindrande natthimmel:

"Genialt! Jag är faktiskt ganska omskakad.Göran Greider

"Det är en vidunderlig bok. Jag har läst den två gånger men ändå inte läst den.Peter Örn

"De här texterna är ställvis lysande. Otrolig fina iscensättningar av att vi måste leva våra liv trots allt.Monika Fagerholm