Prisregn över Opulens medarbetare

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2018 14:18 CET

Under senaste tiden har flera av Opulens medarbetare fått priser, stipendier och bidrag för sina insatser som skribenter.

Crister Enander har fått stipendium från Författarnas kopieringsfond och Samfundet De Nio har givit sitt särskilda pris till Clemens AltgårdKarolina Bergström har som kulturjournalist, liksom David Zimmerman, tilldelats konstnärsbidrag från Författarfonden. Och ur samma fond har Cecilia Persson beviljats femårigt författarstipendium.

I samband med releasen av de ryska översättningarna av Melker Garays novellsamlingar Råttan och Fågelskrämman tilldelades han priset Terra incognita under Moskvas internationella bokmässa.

I tisdags meddelade också Arbetarnas bildningsförbund och Moa Martinsons litterära sällskap att 2017 års Moapris går till Anna Jörgensdotter. I motiveringen skriver Ebba Witt-Brattström att den senaste romanen, Solidärer, är en ”makalös litterär prestation, som visar att Anna Jörgensdotter kan sägas vara vår nu levande största arbetarförfattare”.

MBG International AB stöttar svenska kulturverksamheter.

Kommentarer (0)