Möller Insights – ”Det största hotet mot nationen och ekonomin – men inte i Sverige”

Möller Insights publiceras varje vecka och är ett sammandrag av intressanta och tänkvärda händelser i säkerhetsbranschen. Bakom dessa insights står Fredrik Möller som är vd på Intel Security i Norden och Baltikum och dessa nyheter är ett axplock ur hans twitterflöde @MollerFredrik.

Veckans sammandrag handlar om nytt förslag i amerikanska senaten.

Det största hotet mot nationen och ekonomin – men inte i Sverige
Almedalen är över och rosédrickande politiker har flyttat från Visby till hängmattan. Sverige har kort sagt semester – men i USA är det full fart i Senaten. I tisdags röstade nämligen Senatens underrättelsekommitté igenom ett förslag som drastiskt kan förändra hur USA arbetar med IT-säkerhet.

Förslaget är demokraten Dianne Feinsteins och republikanen Saxby Chambliss senaste kärleksbarn och syftar till att företag och andra frivilliga ska dela information om nya säkerhetshot med staten. Det här är ytterligare ett förslag på hur USA vill förbättra sin cybersäkerhet och försvara samhällskritiska institutioner och infrastruktur. Feinstein kommenterade förslaget på ett slående sätt:

”Cyber attacks present the greatest threat to our national and economic security today, and the magnitude of the threat is growing. This bill is an important step toward curbing these dangerous cyber attacks."

Även om förslaget idag bara röstats igenom i Senaten och har en lång väg att vandra så är förslaget ett bevis för hur allvarligt USA ser på hot från cyberattacker. Det är även en tydlig signal att demokrater och republikaner, som annars tycks gå rätt långt för att distansera sig från varandra, är eniga om att problemet måste hanteras och vad som görs idag inte räcker. USA har en längre tid arbetat för att hitta en lösning på hur företag ska dela information om nya hot och pågående attacker med staten men det har av naturliga själv avstannat lite efter Snowden-avslöjandet. I förslaget från Feinstein och Chambliss är det tydligt beskrivet att nya attacker och hot ska rapporteras men all data som kan kopplas till individer tas bort innan informationen ska delas. Tanken är inte bara att de ska dela dessa data med staten utan förslaget uppmuntrar företag att dela denna information med varandra.

Förslaget i sig är ett gigantiskt steg mot att förbättra samarbetet inom landet – men hur USA ser på cyberattacker är minst lika intressant. USA deklarerar att cyberhot är det största hotet mot nationen och ekonomin och toppar idag deras hotlista.

Blickar vi mot Sverige under valåret 2014 så är det knäpptyst. Frågan om landets IT-säkerhet ses inte som prioriterad vilket i min mening är konstigt. Om en världsmakt som USA ser cyberattacker som det främsta hotet så borde det rimligtvis även gälla Sverige.

I förhoppningen om att nationens IT-beredskap skulle diskuteras så följde jag rapporteringen om Almedalen men det var tyst – och verkar förbli tyst. Digitaliseringskommissionen talar hellre om hur många datorer vi ska ha i skolan och att fler borde surfa på 4G än att tala säkerhet.

När ska svenska politiker egentligen vakna till och lyfta upp frågan om IT-säkerhet – eller kanske är det så att rosémingel och gratismat lockar mer och är mindre obekvämt?

Fredrik Möller är vd på Intel Security i Norden och Baltikum. För mer nyheter, följ Fredrik på twitter: @MollerFredrik

• möller insights
  • almedalen