Ny undersökning avslöjar den nakna sanningen om mobilanvändning

En ny global undersökning om mobilvanor visar att mobilen är en självklar del av vardagen – och också av kärlekslivet. Utmanande bilder och sms som lagras i helt oskyddade telefoner blir allt vanligare, men det innebär en stor risk för stöld, integritetskränkning och nät-stalking.

Säkerhetsföretaget Intel Security offentliggör resultatet från den globala undersökningen Love, Relationships & Technology 2014. I undersökningen har Intel Security frågat över 9 000 privatpersoner världen över hur de sparar och delar privat information via sina mobila enheter, särskilt med en nuvarande eller före detta partner.

Att skicka utmanande bilder och sms är vanligare än man kan tro. Undersökningen visar att nästan hälften av de 9 000 tillfrågade skickar eller tar emot intima eller utmanande bilder och sms. 16 procent svarar att de skickar utmanande material till totala främlingar men det är vanligast (73 %) att skicka utmanande material till sin partner. Knappt en tredjedel tar bort explicita textmeddelanden, foton eller e-post från sin smarta telefon när de skickat eller tagit emot det.

Med så mycket privat och känslig information på mobiltelefoner så ställde Intel Security även frågor om säkerheten. En fjärdedel (25%) använder inte ens en pinkod på låsskärmen på sin smarta telefon vilket gör informationen lättillgänglig om telefonen lämnas obevakad eller tappas bort.

-  Med tanke på alla historier vi har hört om intima bilder som läcker ut på internet så är det svårt att förstå att många fortfarande är så aningslösa inför risken att utomstående får tillgång till dem.  Om den typen av bilder blir offentliga skulle det kunna skada både ens rykte och karriär. Konsumenter bör gardera sig genom att använda säkerhetslösningar för sina mobiler för att garantera att det som är privat förblir privat, säger Fredrik Möller, VD på Intel Security i Norden och Baltikum.

Förtroendet för partnern visade sig vara högt, 38 procent delar lösenord och pinkoder på telefonen och i sociala medier till sin respektive. Ännu fler, 48 procent, visar innehållet på sin mobiltelefon för sin partner, och nästan lika många, 47 procent, är öppna med innehållet i deras e-post.

Nyfikna partners är vanligare än man tror
Även om många är öppna mot sin partner så är det fortfarande vanligt att det spioneras i relationer. 28 procent svarade att de någon gång sökt igenom sin partners mobil för att läsa meddelanden och titta på foton.  30 procent medgav att de minst en gång i månaden loggar in på sin partners Facebook-konto och 28 procent håller koll på sina partners ex på sociala medier.

1 av 4 skickar utmanande bilder till sin partner på Alla hjärtans dag
92 procent av dem som deltog i undersökningen använder sociala medier som Facebook, Twitter eller Instagram. Av dem kommer 28 procent att uppvakta sin partner på Alla hjärtans dag nu på fredag i sociala medier genom att skriva ett meddelande eller ladda upp en bild. Mer än 1 av 4 (26 %) kommer att överraska sin partner genom att skicka en utmanande bild via e-post, mms eller via sociala medier till sin partner.

Statistiken från undersökningen

Vanligt att skicka utmanande bilder och sms
49% skickar eller tar emot intimt innehåll, bland annat video, foton, e-post och meddelanden.

• 73% av dessa har skickat bilder till sin partner
  • 16% av dessa har skickat det till en total främling
50% har kopior på intima bilder de skickat till någon sparade på sin smarta telefon
49% sparar vågade bilder, videor eller meddelande någon skickat till dem
Endast 28 % tar bort explicita textmeddelanden, foton eller e-post från sin smarta telefon.

Många delar lösenord med sin partner
25 % använder varken lösenord eller kod på sin smarta telefon
38 % delar lösernord med sin partner, lika många använder samma lösenord på flera platser
48 % visar sitt innehåll på sin mobiltelefon för sin partner
47 % gör det samma med sin e-post

Vanligt att spionera på sin partner
28 % uppgav att de vid något tillfälle sökt igenom sin partners mobil för att läsa meddelanden och titta på foton.
30 % uppgav att de kommer att logga in på sin partners Facebook-konto minst en gång i månaden
28 % spionerar på sin partners ex på sociala medier

Alla hjärtans dag firas utmanande
28 % planerar att uppvakta sin partner på Alla hjärtans dag via sociala medier genom att skriva ett meddelande eller ladda upp en bild
26 % planerar att skicka en utmanande bild via e-post, mms eller sociala medier till sin partner på Alla hjärtans dag.

För mer information, se:
Webbplats för undersökningen: www.mcafee.com/loveandtech
Robert Sicilianos blogginlägg: http://blogs.mcafee.com/consumer/love-and-tech
Blogg: A Mobile Perspective: http://blogs.mcafee.com/consumer/love-relationships-tech-mobile-2014

Om undersökningen
The Futures Company och MSI genomförde sammanlagt 9 337 online-intervjuer med personer i åldrarna 18-54 i USA, Storbritannien, Australien, Kanada, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Nederländerna, Japan, Mexiko, Kina, Indien, Singapore och Brasilien. Intervjuerna genomfördes december 2013 - januari 2014.

• fredrik möller
  • smartphones