Psykoterapimässan 2012 - Inbjudan till debatt

Vem har rätt till psykoterapi? Och vem ska betala? Det ska debatteras när Psykoterapimässan 2012 öppnar torsdag 10 maj.

Allt fler drabbas av psykisk ohälsa, inte minst de unga. Psykoterapi kan hjälpa. Men i dagsläget kan inte alla som önskar få terapi.

- Det är självklart att samhällsvinsterna är enorma om man kan erbjuda barn och ungdomar psykoterapi innan de drabbas av de negativa konsekvenserna som psykisk ohälsa leder till.

Det säger Marika Markovits, direktor för Stockholms stadsmission, en verksamhet som varje vecka ger 160 ungdomar och unga vuxna terapi.

Marika Markowits deltar i debatten om terapi som inleder Psykoterapimässan 2012. I debatten deltar också Anders Andersson (kd), Lena Hallengren (s),  Göran Stiernstedt (Sveriges kommuner och landsting), Mårtens Gerle (Socialstyrelsen), Jimmie Trevett (Riksförbundet för Social och Mental hälsa) samt Anna Lazar (Psykoterapistiftelsen).

Det finns många olösta frågor kring terapi, frågor om tillgänglighet, finansiering och utbud. De ska debatteras när Psykoterapimässan 2012 öppnar.

Välkommen att bevaka debatten på Stockholmsmässan. Torsdag 10 maj klockan 10.30.

Här kan du läsa mer om Psykoterapimässan 2012, 10-12 maj: www.psykoterapimassan.se

Välkommen!

Johan Swahn, Pressansvarig