Premiär för "Ni ska se att jag har rätt" i regi av Saga Gärde 27 februari

Saga Gärde som slog igenom i SVTs kultserie Spung arbetar idag som regissör med visuella projekt och dokumentära processer. Nu lanseras hennes film Ni ska se att jag har rätt som är ett porträtt av busschauffören Magnus Lunell och ett brandtal för facklig organisering.

Kontakta presskontakt Elin Eriksson för intervjuer eller visningar av filmen: info@mdemc.se / 0727250237.

Saga Gärde studerade dokumentärfilm när hon sökte nya sätt att fördjupa sitt arbete med scenkonst och film. Detta har gett starkt visuella produktioner med ett personligt berättande. Hon har regisserat artisten Anna Järvinen i rollen som Marie Antoinette på Drottningholms slottsteater och satt upp Athena Farrokhzads diktsvit Vitsvit för Radioteatern där ensemblens egna berättelser gavs stort utrymme. Solidaritet och klassperspektiv har varit genomgående teman liksom nu.

Idén kom efter Utøya
Idén till filmen Ni ska se att jag har rätt kom till efter terrorattentatet mot det norska Arbeidernes ungdomsfylkings sommarläger på Utøya 2011.

– Det fick mig att tänka på vad som upprätthåller och stärker en demokrati och framtida konsekvenser om den urholkas och försvagas. I en tid då allt fler i Europa talar om hålla ihop inom nationsgränser vill jag prata om solidaritet arbetare emellan, för att tala om ett reellt kollektiv, säger Saga Gärde.

Film som inte psykologiserar
Sagas visuella dokumentär är en film som inte psykologiserar. Istället tar filmen avstamp i stora frågor om arbete, makt och organisering.

I Ni ska se att jag har rätt (2016) håller 60-talisten, busschauffören och fackrepresentanten Magnus Lunell ett brandtal om arbetarrörelsens historiska framgångar och hur de i vår tid pressas tillbaka, om den prekära tid vi lever i och om det samhällsideal han växte upp med. Han berättar om sin uppväxt i Skärholmen, om en tid som gav arbetarklassen ”råg i ryggen”, om en samhällsstruktur som gav honom trygghet och stöd när han behövde det.

– Jag har själv en bakgrund i arbetarrörelsen som barn med Unga örnar, ABFs studiecirklar, en pappa som verkat inom LO hela sitt yrkesliv och växte upp i ett samhälle där jag kunde ta välfärden för given. I och med den politiska utvecklingen i Sverige och Europa ville jag titta på de idéer som handlade om att vi hela tiden skulle få det bättre.

Attacken mot facket
Under 2012 då filmen spelas in har Magnus just antagit uppdraget som facklig förtroendevald på Söderhallens bussgarage och tvingas stå upp för arbetsrätten varje dag.

– När Svenskt näringsliv står i TV och tycker att man kan jobba för 12 000 i månaden, är det läge att gå ur facket då? Enade vi stå och söndrade vi falla, och faller vi så faller hela skiten, säger Magnus Lunell.

Han betonar vikten av att stå enad med sina arbetskamrater när fackföreningsrörelsen är under attack.

– Sänkta skatter, mer privat ägande och så försöker man krossa facket, säger Magnus Lunell.

2007 tappade fackförbundet Kommunal 185 000 medlemmar över en natt då avgifterna till a-kassan höjdes med 300% samtidigt som som man avskaffade skattereduktionen för fackavgiften.

Magnus ser direkt konsekvenserna av politiska beslut på golvet. Hans fackliga jourtelefon börjar ringa. Samtalen handlar om arbetsgivare som kringgår kollektivavtal och medlemmar som blir av med sin sjukpenning, besvikna medlemmar som tycker att facket gör för lite och vill gå ur. Det kan tyckas att Magnus kraft och engagemang är outtröttligt men det kostar på när högen av ärenden och missnöje växer. I filmen visar det sig att även han har en gräns.

– Magnus är en person som drar ett tungt lass men som aldrig ger upp. Det kan finnas en fara med en så otroligt dedikerad person. Det är kollektivet som utgör det enda egentliga maktverktyget. Detta är inte en tid för ensamma hjältar, säger regissören Saga Gärde.

SVERIGETURNÉ
Efter galapremiären den 27 februari inleder MDEMC filmens Sverigeturné med en manifestation och samtalskväll samma dag. Den 12 mars gästar regissören Saga Gärde Tempo Dokumentär Festival för ett samtal om dokumentära klasskildringar . Därefter kommer visningar och samtal arrangeras i hela landet under våren. Visningsschemat uppdateras kontinueligt på www.niskase.se. Filmen distribueras av UR och kommer visas på TV under hösten 2016.

Regissörens biografi
Saga Gärde arbetar med scenkonst och film genom dokumentära processer. Hon debuterade som skådespelare I SVTs kultserie SPUNG och har regisserat artisten Anna Järvinen I rollen som Marie Antoinette på Drottningholms slottsteater. Hennes första dokumentär Lisas känsla (Silverosa film) fick ett hedersomnämnande under Tempo dokumentärfilmfestival. Under 2015 arbetade hon med Athena Farrokhzads Vitsvit för Radioteatern och återkommer I år med en ny pjäs av Farrokhzad, Brev till en krigerska.

"Ni ska se att jag har rätt"I regi av Saga Gärde
Producerad av MDEMC & DELA KAKAN
Premiär 27 februari

TRAILER: https://vimeo.com/154518648

www.niskase.se
www.mdemc.se
Facebook-sida

• #niskase

MDEMC

Elisabeth Marjanović Cronvall och Marta Dauliūtė driver produktionsbolaget MDEMC, och distrubutionsplattformen Last Project (i samarbete med art curator Viktorija Šiaulytė) som blandar konst med sociala frågor. Tillsammans har de bland annat producerat prisvinnande kortfilmen Inte Panik och dokumentären Second Class om litauiska gästarbetare i Sverige som hade premiär på Hot Docs i Toronto 2013. Förra året gav MDEMC ut kort dokumentären Krisdokument. En överlevnadsguide med premiär på Thessaloniki Documentary Film Festival som visas under Transmediale på HKW i Berlin 2016. De är också två av initiativtagarna bakom Noncitizen, ett projekt som utmanar idén om gränser och medborgarskap.

Elin Eriksson

Distributionskoordinator Press, visningar, regissörbesök 0727250237