Pressmeddelande -

MECA ansluter samtliga sina verkstäder till Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Bilverkstadskedjan MECA ansluter samtliga verkstäder till branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Initiativet innebär bland annat att MECA:s verkstäder kommer att följa branschöverenskommelsen kring reparationsvillkor ”Verkstadens Reparationsvillkor” som SFVF tillsammans med Konsumentverket tagit fram.

Kvalitet och tydliga villkor i bilverkstadsbranschen har varit ifrågasatt och kritiken har lett till att politiker, intresseorganisationer och verkstadsbranschen själva har tagit initiativ för att bilägare att känna sig trygga i valet av bilverkstad.

- Vi ser positivt på att dialogen i vår bransch har bidragit till att reparationsvillkoren, och därmed kraven på vår bransch, förtydligats. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer att underlätta kommunikationen mellan bilägarna och våra verkstäder vilket gynnar bägge parter”, säger Pehr Oscarsson, vd MECA Scandinavia

SFVF är en av intressenterna i branschen som länge arbetat för att reparationsvillkoren ska förtydligas och som nu tagit fram ”Verkstadens Reparationsvillkor” tillsammans med Konsumentverket.

- Att SFVFs och Konsumentverkets branschöverenskommelse ”Verkstadens Reparationsvillkor” har fått en positiv utveckling och att MECA valt att ansluta sina verkstäder känns mycket bra. Det här kommer gillas av väldigt många bilägare och göra valet enklare för dem att välja en MECA-verkstad nästa gång det är dags för service eller reparation”, säger Bo Ericsson vd på SFVF

- Sveriges Fordonsverkstäders Förening har på många sätt visat att en bra verkstadsförening behövs. Vi ser att samarbetet kommer att öka tryggheten för bilägare kring vilka villkor som gäller och våra verkstäder kommer att kunna dra nytta av SFVF:s övriga erbjudanden för att öka kompetens och medvetenhet om utvecklingen i branschen ytterligare, vilket ligger helt i linje med MECA:s fokus på kvalitet, säger Johan Christersson kedjechef, MECA Sweden

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Oscarson, vd MECA Scandinavia +46 (0)40 671 60 60
Johan Christersson, Kedjechef MECA Sweden +46(0)70-183 99 50
Bo Ericsson, vd SFVF +46 (0)72-585 19 54

Om SFVF
SFVF är en branschförening med 1100 anslutna verkstäder som samverkar med myndigheter, verkstäder och andra företag på den svenska bileftermarknaden. Vi bevakar, informerar och är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och verkstäder.

Om MECA
MECA-koncernen är en ledande aktör på den skandinaviska eftermarknaden för bilreservdelar, verktyg och verkstadsutrustning för bilverkstäder och partners. Vi arbetar för ett enklare och mer kostnadseffektivt bilägande med högsta kvalitet och service. Detta åstadkommer vi främst genom att vara en attraktiv samarbetspartner till de verkstäder som är anslutna till våra verkstadskoncept. Idag består verkstadskedjan av ca 1 000 verkstäder. Vårt butiksnät består av uppemot 130 butiker i Sverige, Norge och Danmark. Koncernen omsätter ca 2,2 miljarder kronor och har ca 950 anställda. MECA är miljöcertifierade enligt ISO 14001. www.meca.se

• Försäljning

Jennie Edling