Pehr Oscarson ny VD för MECA Scandinavia AB

Pehr Oscarson tar över rollen som VD för MECA Scandinavia AB efter Torbjörn Olsson. Pehr har sedan 2013 haft rollen som Vice VD för MECA samt VD för MECA Car Parts.

Torbjörn Olsson, VD för MECA Scandinavia sedan 2010, lämnar idag rollen som VD och ersätts av Pehr Oscarson. Pehr har haft ledande positioner inom MECA sedan 2001, senast som Vice VD och VD för MECA Car Parts samt ansvarat för marknad och konceptutveckling. Dessförinnan var han VD för grossistverksamheten och bilbutikskedjan Swecars AB.

Torbjörn Olsson har utvecklat MECA på ett framgångsrikt sätt och varit starkt bidragande till den lyckade integrationen efter Mekonomen Groups förvärv av MECA”, säger Håkan Lundstedt koncernchef Mekonomen Group.

I takt med att utvecklingen i vår bransch går framåt är det nu dags för MECA att ta nästa steg och jag är övertygad om att Pehr Oscarson är rätt person att leda bolaget in i framtiden. Pehr har varit en tongivande person i utvecklingen av MECA:s koncept, med hans kunnande och erfarenhet av marknaden kommer han att kunna utveckla bolaget i en positiv riktning”, säger Håkan Lundstedt.

Jag ser fram emot att leda MECA Scandinavia och fortsätta att utveckla vårt starka affärskoncept på ett nytänkande och lönsamt sätt. I nästa steg handlar det om att flytta fram positionerna inom alla områden, skapa nya affärer och samtidigt befästa vår starka position som leverantör till de professionella bilverkstäderna”, säger Pehr Oscarsson, VD MECA Scandinavia.

MECA Scandinavia förvärvades under 2012 av Mekonomen Group där också Mekonomen Nordic och Sørensen og Balchen ingår. Pehr Oscarson tillträder tjänsten som VD i MECA Scandinavia 13 mars 2014.

Håkan Lundstedt, VD och Koncernchef Mekonomen Group

Telefon: +46 (0) 8-464 00 00  Mekonomen AB (publ), org. nr 556392-1971 Box 6077, 141 06 Kungens Kurva. Telefon:+46 (0)8-464 00 00, Fax: +46 (0)8-464 00 66