Ny VD på MECTEC

Mectec Elektronik AB kan glatt meddela att Rikard Malmback utsetts till VD för företaget och tillträder tjänsten den 1:a september. Rikard kommer närmast från SWEP i Landskrona, en del av den globala koncernen Dover Corporation, där han haft rollen som Vice President of Business Development.

"Vi är mycket glada över att välkomna Rikard till MECTEC och Domino. Med Rikards erfarenhet och ledarskap är vi övertygade om att de mål som vi har för vårt affärsområde Print & Apply vad gäller försäljningstillväxt, produktstrategier och infrastrukturutveckling kommer att uppfyllas. Han har en bred erfarenhet som kommer att komplettera koncernledningen väl, och vi ser fram emot att arbeta med honom", säger Rachel Hurst, Group Operations Director på Domino Printing Sciences plc.

Rikard började på SWEP 1993 och har varit en viktig kugge i koncernens ledningsgupp, som ansvarat för att utveckla organisationen från en omsättning på $10M när han började till en omsättning på $250M idag. SWEPs produkter fungerar som viktiga komponenter i bl.a. kyl- och luftkonditioneringssystem och värmepumpar och säljs i över 90 länder världen över. Rikard har haft en rad olika kommersiella, operativa och ledande roller inom företaget och i hans senaste roll arbetade han med planering av strategiska projekt på koncernnivå. Rikard erhöll en Executive MBA under sin tid på SWEP och en MSc i Mechanical Engineering innan han började arbeta på Alfa Laval.

"Jag är entusiastisk över möjligheten att få leda MECTEC och hoppas att min erfarenhet ska bidra till en fortsatt framgångsrik tillväxt och utveckling av MECTEC”, säger Rikard Malmback.

Vi vill även tacka Patrik Jenemark som lämnar MECTEC den 6:e juli efter att i 5 år ha bidragit till utvecklingen av MECTEC. Patrik har under sin tid på MECTEC utvecklat och lett organisationen och levererat betydande förbättringar i försäljningstillväxt och resultat.

Rikard Malmback, 0708-15 77 73

• Kemikalieindustri

• vd
  • mectec