Geologiklubben i Helsingborg  har valt att samarbeta med Medborgarskolan
Geologiklubben i Helsingborg har valt att samarbeta med Medborgarskolan

Geologiklubben i Helsingborg skapar folkbildning

Geologiklubben i Helsingborg vill sprida kunskap om deras verksamhet och även få fler medlemmar. Det föll sig därför naturlig att inleda ett samarbete med ett studieförbund. Valet blev Medborgarskolan där de kan erbjuda föreläsningar, kurser och andra aktiviteter som sprider kunskap.

I dag har Geologiklubben i Helsingborg cirka 80 medlemmar. Deras verksamhet består av exkursioner, stenslipning, föreläsningar och utställningar. För att utöka kännedomen, sprida information om verksamheten och kanske även få fler medlemmar har klubben sedan sommaren inlett ett samarbete med Medborgarskolan.

- Geologiklubbens verksamhet och värderingar passar utmärkt ihop med folkbildning. På Medborgarskolan ser vi stora möjligheter att sprida exkursioner, föreläsningar och utställningar genom olika nätverk, berättar Lennart Svensson på Geologiklubben i Helsingborg.

Geologiklubben deltar i Kulturarvsdagarna i Helsingborg

Fredagen den 8 september deltar Geologiklubben i Riksantikvarieämbetets arrangemang Kulturarvsdagarna. Under rubriken "Stenarna du ser på Helsingborgs stränder" får publiken lära sig mer om artbestämning av stenar och berättelser om bergarter samt lyssna på föreläsningen "Kvarts i bergarter och till flärd". Detta är ett gratisarrangemang på Medborgarskolan i Helsingborg som är mellan klockan 10:00 och 16:00.

Medborgarskolan är ett studieförbund som erbjuder folkbildning, uppdragsutbildningar och skolverksamhet. Vi finns över hela Sverige och har nästan en miljon deltagare varje år. Vår verksamhet bygger på en humanistisk värdegrund med individen i centrum.