Volontärer för ett hållbart flyktingmottagande

Volontärer för ett hållbart flyktingmottagande

International Meeting Point Umeå (IMPU) är en del av nätverket På Flykt Umeå, skapat i samarbete mellan Medborgarskolan i Umeåregionen och Röda Korset Umeåkretsen. IMPU samordnar volontärer och erbjuder meningsfull sysselsättning för asylsökande och andra behövande. Målet är att skapa integration på riktigt.

- Det är fantastiskt många Umeåbor som vill engagera sig för att på olika sätt bidra till ett varmt och respektfullt flyktingmottagande i Umeå! Då är det också viktigt att ta vara på det stora engagemanget så att det håller över tid. Tillsammans med Röda Korset samordnar vi volontärer som vill vara med i olika omfattning med målet att arbeta långsiktigt för integration på riktigt, berättar Veronica Abnersson, verksamhetschef för Medborgarskolan i Umeåregionen

Under hösten har studieförbundet Medborgarskolan tilldelats särskilda statliga medel för att just arbeta långsiktigt med integration, medel som nu kan komma International Meeting Point Umeå till godo.

- Vårt mål är att arbeta långsiktigt och hållbart med integration. Därför är det också viktigt med en stabil samarbetspartner som Röda Korset. Vi ska finnas där när det behövs och stanna kvar när det akuta behovet är över, säger Veronica Abnersson vid Medborgarskolan, som ansvarar för att samordna de volontärer som anslutit sig till IMPU.

Vad aktiviteterna kan innehålla har ett stort antal volontärer redan varit med och arbetat fram. Volontärerna har organiserat sig i olika arbetsgrupper som vill erbjuda språkträning, samhällsinformation, aktiviteter för barn, ungdomar och/eller familjer, humanitärt stöd, skapande i olika former, fysisk aktivitet, stadsvandringar, utflykter för att visa upp Umeås breda utbud av kultur- och friluftsliv och mycket mera. Med start under vecka 45-46 börjar aktiviteter erbjudas såväl i Medborgarskolans lokaler i centrala Umeå, som på andra platser, exempelvis i asylboenden.

- Lika viktigt som att berätta om vad vi kan erbjuda är att vi får veta vad de asylsökande själva har för önskemål. Vi är måna om att de själva ska kunna bidra med sina intressen, kunskaper och kompetenser till aktiviteterna, säger Veronica Abnersson.

Fakta

International Meeting Point Umeå (IMPU) är religiöst och partipolitiskt obundna, och en del av nätverket På flykt Umeå. Målet är att arbeta långsiktigt med att organisera, planera och genomföra aktiviteter för asylsökande, nyanlända eller andra behövande. Det sker genom att samordna kontakter mellan volontärer samt skapa mötesplatser där volontärer kan göra en insats. Den som vill bli volontär kan anmäla sig på www.umeakretsarna.se. Läs mer om IMPU på www.medborgarskolan.se/umea eller ring 090-77 96 11 för mer information.

Kontaktperson:

Veronica Abnersson