Man ska kunna längta efter sin tid på äldreboendet

Man ska kunna längta efter sin tid på äldreboendet

Anledningen till Zest Cares framgångar menar Outi Luiro är att man inte lämnar något åt slumpen. Med högt fokus på utbildning ser man till att hålla en hög kompetensnivå på sina sjuksköterskor och kundernas vård - och omsorgspersonal.

– Vi har lokaliserat ett stort problem i hur äldreomsorgen valt att utbilda sina medarbetare. Ofta skickas ett par av de anställda på kurs, på det sättet når man ingen förändring. Vi utbildar oftast hela kommunens vård - och omsorgspersonal med vår unika metod som skapar egna aha-upplevelser och leder till bestående kunskap och beteendeförändring. Vi genomför utbildningen hos dem var de än sitter i landet. De flesta utbildningsprogram misslyckas för att de aldrig blir verklighet i det dagliga arbetet. Man får inte en bra vård för att man haft en föreläsning, fått en pärm och kan sätta kryss i rutan för genomförd utbildning. Därför har vi utvecklat ett chefsstöd som hjälper chefen att implementera de nya kunskaperna som personalen fått i sin utbildning. Vi ger dem effektiva verktyg och en personlig mentor för att våra utbildningar ska skapa verkliga förändringar i verksamheten. Implementering är a och o för att få bestående resultat oavsett om det handlar om värdegrund, demens, vård vid livets slut eller anhörigstöd.

EFTER STORA FRAMGÅNGAR inom sjukvårdsbemanning och utbildning har Zest Care nu målet inställt på att förbättra en ofta kritiserad verksamhet – äldreomsorgen. De har inlett sin projektering av att bygga vårdboenden att längta efter – inte våndas över. – Vi vill skapa den äldreomsorg som vi alla drömmer om och som inte finns i dag. Med mysigare boenden och en annan sorts underhållning, aktiviteter, mat och dryck vill vi att man ska kunna längta efter sin tid på ett äldreboende. Värdighet och välbefinnande måste det satsas ofantligt mycket mer på. Vi vill inte skapa ytterligare ett alternativ till det som redan finns, vi vill skapa något väsensskilt.

ATT SOM BEMANNINGSFÖRETAG inom vård och omsorg bli rankade som en av landets bästa arbetsgivare är något unikt. Framgången stavas enligt Outi kommunikation av sin vision.
– Vår framgång ligger i att vi lyckats kommunicera vår vision, värdegrund och vårt kundlöfte som attraherar de skickligaste sjuksköterskorna. Genom goda relationer och ett personligt bemötande skapar vi engagemang och lojalitet. Hos oss är sjuksköterskorna inte ett kryss i en schemarad. Våra sjuksköterskor delar det vi står för och lever våra värderingar ute på sina uppdrag och blir högt uppskattade av våra uppdragsgivare, kollegor, patienter och anhöriga. Det hjälper oss att nå vår slutgiltiga målsättning – en bättre vård.

OM ZEST CARE Zest Care är ett konsult-, utbildnings- och bemanningsföretag som utvecklar kvaliteten i äldreomsorg och sjukvård. Företaget grundades 2006 och har kontor i Malmö och Stockholm. Zest Care arbetar för att skapa framtidens äldreomsorg och boenden som inte finns idag men som alla längtar efter och önskar sig.
ANTAL MEDARBETARE: Zest Care har 150 anställda som jobbar hel- eller deltid.
REKRYTERING: För lediga tjänster se www.zestcare.se