Skräddarsydd affärsutveckling motiverade flytt från Stockholm till Malmö

Skräddarsydd affärsutveckling motiverade flytt från Stockholm till Malmö

Richter Life Science Development har nyligen flyttat in med sin verksamhet, att hantera patent kring en ny typ av labbprodukter för forskning och diagnos av allvarliga bakterieinfektioner, i Medeons inkubator. Anledningen till valet är Medeons utbud av företagsanpassade tjänster och deras starka företagsnätverk, enligt bolagets vd Agneta Richter Dahlfors.

När Agneta Richter Dahlfors, professor inom bakterieinfektion och cellulär mikrobiologi vid Karolinska Institutet i Stockholm, skulle besluta om placering av hennes bolag jämförde hon olika företagsinkubatorers erbjudanden. Valet föll på Medeon. Företagets patenthantering är redan flyttad till Medeons nätverkspartner Awapatent och flera av hennes medarbetare har gått inkubatorns kurs i företagande.

– Att jag flyttade bolaget är mycket individernas förtjänst på Medeon. De har en grym förståelse för vad start-up bolag behöver och prickar helt rätt: de erbjuder företagstjänster redan innan jag, som är forskare och tidigare inte varit företagare, vet att jag behöver dem, säger hon.

Ett konkret mål är att hon ska ha bildat sitt andra företag innan årets slut med hjälp av affärsutvecklare på Medeon. Bolaget ska licensiera Richter Life Science Developments första patent och utveckla ett labbinstrument för forskningsändamål.

Patentet är brett hållet, och kommer i första hand att utnyttjas för att skapa en ny typ av biosensorer för studier av biofilm. Detta är det slemmiga skikt som bakterier bildar när de växer på olika ytor, vilket skedde exempelvis vid den uppmärksammade tampongsjukan på 70-talet. Biosensorerna är ett slags analysinstrument som innehåller en biologisk komponent som känner av specifika substanser i olika prover.

Den första tillämpningen blir att leverera en ny metod till forskningslaboratorier världen över som fokuserar på att förstå hur bakterier bildar biofilm. I senare skede kommer bolaget även att arbeta med analyser mot sjukvården, samt andra relevanta områden såsom matindustrin.

I samband med att bakterierna bildar biofilm ändrar de beteende, och går från att vara relativt harmlösa till att bli aggressiva och exempelvis bilda gifter. Biofilmer kan finnas på slemhinnor, men också på höftimplantat, slangar och annan utrustning som förs in i kroppen på patienter.

– När tamponger började användas på 70-talet hände det att kvinnor plötsligt blev sjuka och sedan dog inom några timmar. Det visade sig att bakterier som i vanliga fall finns i kroppens flora plötsligt fick en fin yta att fästa till (tampongen) på vilken de bildade en biofilm. Biofilmen är ett mikrobiellt samhälle, och på en given signal kan alla bakterier i biofilmen ändra sitt beteende och plötsligt producera ett farligt toxin. Detta överstimulerade immunförsvaret, vilket ledde till dödlig utgång. I dag är tampongerna gjorda av mycket bättre material, och vi har lärt oss att använda dem på rätt sätt, så det är inte längre några problem, säger Agneta Richter Dahlfors.

I dag saknas effektiva verktyg för att kunna forska kring bildandet av biofilmer i levande varelser, enligt Agneta Richter Dahlfors. De färgindikatorer som finns är i sig själva giftiga för människor, djur och även för bakterierna. Hennes banbrytande resultat från forskningen har visat på ett helt nytt sätt att i realtid studera hur bakterierna bildar slemmet i biofilmen. Eftersom metoden inte är giftig kommer den att kunna användas på ett nytt sätt, och med ökad förståelse av fenomenet kan det i förlängningen bli möjligt att undvika eller bota sjukdom som biofilmsbildande bakterier orsakar.

Företaget Richter Life Science Development bildades för två år sedan med syftet att ta hand om de resultat som kan ge kommersiella produkter som kommer från den forskargrupp som leds av Agneta Richter Dahlfors vid Karolinska institutet.