Årets Julklapp – hur gick det sen? - MediaMarkt gör en tillbakablick på försäljningen

Imorgon tisdag presenterar HUI Research Årets Julklapp. Sju av de senaste tio åren har hemelektronik utsetts till Årets Julklapp och i år toppar produkter som trådlösa hörlurar, smarta högtalare och drönare spelbolagens listor över vad som förväntas kamma hem titeln. Men hur pricksäkra är HUI:s prognoser? MediaMarkt har tittat närmare på försäljningen av några av de produkter som utsetts till Årets Julklapp tidigare år för att se hur det har gått.

För snart 30 år sedan (1988) lanserade HUI utmärkelsen ”Årets Julklapp”. 1988 var det bakmaskinen som tog hem titeln. Ett antal julklappar har hunnit avverkas sedan dess men faktum är att listan över Årets Julklappar har dominerats av hemelektronik. Vilken klapp som kammar hem den ärofyllda titeln 2017 återstår att se men när HUI utser Årets Julklapp ska den uppfylla vissa kriterier. Produkten ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet, eller fått ett nyväckt intresse (kommer ni ihåg spikmattan?) och produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

MediaMarkt har tittat närmare på hur det har gått för Årets Julklappar under de senaste åren för att se om utmärkelsen har speglat konsumenternas inköpsbeteende under julhandeln.

- Vi kan se att HUI verkligen slog huvudet på spiken när de utsåg aktivitetsarmbandet till Årets Julklapp 2014. Det året såg vi att försäljningen av aktivitetsarmband inför jul tiodubblades jämfört med tidigare månader 2014. Aktivitetsarmbandet speglade verkligen tidsandan, 2014 var året där det var mer fokus än på länge på välbefinnande, det var otroligt många som började löpträna exempelvis, säger Per Kaufmann vd MediaMarkt Sverige.

Råsaftcentrifugen och robotdammsugaren som utsågs till Årets Julklapp 2013 respektive 2015 upplevde ett något mer blygsamt uppsving inför jul, där tredubblades försäljningen under november och december jämfört med månaderna innan (2013 och 2015). Robotdammsugaren var av försäljningssiffrorna att döma dock en mer än dubbelt så populär julklapp år 2015 jämfört med julen året innan.

VR-glasögonen som förra året (2016) kammade hem titeln fick en rykande åtgång när Sony lanserade sina VR-glasögon till PlayStation förra hösten.

- Vi fick en leverans med VR-glasögon till PlayStation och de sålde slut på direkten. Så fort vi fick en ny leverans sålde de slut, efterfrågan överträffade tillgången och jag tror att det beror på att det var den första konsumentprodukten till rimligt pris inom den här kategorin, säger Per Kaufmann, vd MediaMarkt Sverige.

Årets Julklapp utsedd av HUI 2007-2016

2007 GPS-mottagaren 2011 Den färdigpackade matkassen 2015 Robotdammsugaren
2008 En upplevelse 2012 Hörlurarna 2016 VR-glasögonen
2009 Spikmattan 2013 Råsaftcentrifugen
2010 Surfplattan 2014 Aktivitetsarmbandet

För ytterligare information vänligen kontakta: Jenny Pedersén | PR- & kommunikationschef | +46 8 555 02 400 | E-post: press.sverige@mediamarkt.se

• årets julklapp
  • hemelektronik
  • mediamarkt

Media Markt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 27 varuhus i Sverige och koncernen över 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.