Andreas Elmqvist tillträder som varuhuschef på Media Markt i Växjö

Idag tillträder Andreas Elmqvist som ny varuhuschef på Media Markt i Växjö. Andreas startade sin karriär 2009 som extrasäljare på samma varuhus och efter drygt 1,5 år i Stockholm återvänder han nu till Växjö, men den här gången i rollen som varuhuschef. När han först utsågs till varuhuschef var den yngsta varuhuschefen inom företaget.

– Det är väldigt roligt att vara tillbaka på Media Markt i Växjö. Det var här min karriär tog fart och att nu ha återvänt gör att cirkeln sluts, säger Andreas Elmqvist, varuhuschef på Media Markt i Växjö.

Andreas började sin bana inom Media Saturn på Media Markt-varhuset i Växjö som extrasäljare under julen 2009. Sedan starten har han arbetat sig uppåt och fått alltmer ansvar. När han utsågs till varuhuschef 2015 på Media Markt i Kungens Kurva, Stockholm, var han den då yngsta varuhuschefen någonsin. Han har under sin tid på Media Markt arbetat som bland annat försäljningschef och även haft en viktig roll i expansionen av företaget, genom att etablera ett nytt varuhus.

– För mig är det viktigt att Media Markt ska vara den självklara destinationen för konsumenter när det kommer till hemelektronik. I min roll som varuhuschef är det därför viktigt att alltid kunna erbjuda Växjö-borna de senaste tekniknyheterna och fortsätta ge våra kunder så bra service som möjligt när det besöker oss, säger Andreas.

Media Markt har många unga personer som arbetande hos sig. Anderas resa är ett tydligt exempel på att det finns möjligheter för unga anställda att utvecklas och klättra inom Media Markt. Andreas säger själv att det inte finns någon prestige i titeln varuhuschef utan att varuhusets anställda jobbar tillsammans för att nå den målsättning man satt upp. Han vill tillsammans med sina kollegor se till att utbudet i varhuset i Växjö anpassas efter den lokala marknaden och att de alltid har de senaste nyheterna.

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. För närvarande har Media-Saturn 27 varuhus i Sverige och fler än 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.