Media Markt gör diskret reklam

I måndags öppnade Media Markt sitt första innerstadsvaruhus i Gallerian. I samband med det har nya byrån DDB tagit fram en öppningskampanj som går brett i utomhusmedia. Men för att ge alla elektronikkedjor på Kungsgatan en chans har man valt att ha ett annorlunda budskap där och istället göra lite diskretare reklam utanför konkurrenternas butiker. Förutom utomhustavlor med diskreta budskap har också en röd kikare med en pil placerats mittemot konkurrenten. Kikaren pekar mot en stor vepa med det lilla budskapet:

Hej!

Nu har vi öppnat 5000m² i Gallerian. Så för att ge våra konkurrenter en chans, kör vi lite diskret reklam här i närheten av deras butiker. Vi ses!

Emmeli Österdahl, Art Director på DDB är en av kreatörerna som tagit fram kampanjen.

-   När Media Markt nu öppnar dominerar reklambudskapen om öppningen stan. Vi tyckte att det var roligt och kaxigt att göra precis tvärtom i närheten av konkurrenterna under parollen att vi vill vara ödmjuka och ge dem en chans.

Arbetsgrupp:

Mikael Ström, Copywriter

Katja Janford, Copywriter

Emmeli Österdahl, Art Director

Cattis Håkansson, Produktionsledare

Patrik Pagréus, Formgivare

Rasmus Kellerman, Formgivare

Thomas Miller, Designer

Uppdragsgivare Media Markt:

Johan Rosenblom

Miriam Abu Eid

Björn Rietz

Mats Ajpe

Johan Rosenblom, Marknadschef Media Saturn, 0704-543 140, mail:rosenblom@media-saturn.com

• nyöppningar
  • etablering
  • media markt
  • ddb

Media Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. Varuhuscheferna är därmed själva ansvariga för utbudet i det egna varuhuset liksom för prissättning, personal och lokal marknadsföring. För närvarande har Media-Saturn-Holding GmbH 24 varuhus i Sverige och 874 varuhus i 17 europeiska och asiatiska länder.