Media Markt justerar sin varuhusportfölj

Efter åtta år av mycket snabb expansion ser Media Markt nu över varuhusportföljen, med syfte att på sikt göra Media Markt i Sverige lönsamt. Detta innebär att varuhuset i Södertälje kommer att stängas. Samtidigt meddelar Media Markt att ett ”Letter of Intent” har signerats för ett framtida varuhus i Stockholmsområdet.

- Vi har beslutat att stänga varuhuset i Södertälje vilket vi anser inte har potential att nå lönsamhet inom en överblickbar framtid. Vi meddelade de anställda beslutet i morse. Detta är det absolut svåraste när man tar ett beslut som detta. Vårt fokus ligger på att ta hand om personalen på bästa möjliga sätt, berättar företagets VD Per Kaufmann.

Varuhuset håller stängt under tre dagar och öppnar igen för utförsäljning av demoex m.m. från torsdagen den 18 september till söndagen den 21 september. Därefter stänger varuhuset för gott.

- Jag vill tacka mina medarbetare för deras arbete och engagemang under tiden i Söderälje. Samtidigt vill jag också passa på att tacka alla kunder. Framöver hälsar vi istället våra kunder välkomna till våra övriga Stockholmsvaruhus, det närmaste ligger i Heron City, Kungens Kurva, eller till mediamarkt.se, säger varuhuschef Marcus Essesjö.

Samtidigt meddelar företaget att ett ”Letter of Intent” för ett nytt varuhus i Stockholmsområdet är signerat. Det är för tidigt att säga mer om detta förutom att varuhuset kommer att etableras inom ett område som anses ha en stor framtida potential.

Kunder som har ett serviceärende eller har frågor om sin webborder hänvisas till kundtjänst på
0770-77 87 87, eller till övriga varuhus i Stockholmsområdet.

Media Markt | presskontakt | 08- 555 02 400 | mail: press.sverige@media-saturn.com

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. Varuhuscheferna är därmed själva ansvariga för utbudet i det egna varuhuset liksom för prissättning, personal och lokal marknadsföring. För närvarande har Media-Saturn 28 varuhus i Sverige och fler än 900 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 29:e varuhuset i Sverige.