Media Markt kopplar nytt grepp kring kommunikationen

Media Markt vill förtydliga sin position på marknaden och trycka på att man har alla de senaste prylarna billigt. I det nya konceptet ”Senaste Nytt” hämtar man inspiration från nyhetsvärden med semiobjektiva nyheter och braskande rubriker. Den rosa muppen Mark befordras till nyhetsankare med uppgift att presentera nyheter kopplade till det senaste inom hemelektronik.

En ny kampanjslogan ”Allt det senaste. Billigt” introduceras i reklamen. Konceptet lanseras med två TV-reklaminslag som börjar visas på onsdag kväll, sammanlagt har 12 filmer spelats in. Varje film börjar med en nyhetsvinjett där Mark flyger igenom en värld av produkter för att landa i en nyhetsstudio där produkter och erbjudanden presenteras.

”Senaste Nytt-konceptet är ett sätt för Media Markt att befästa att vi är ständigt aktuella med alla de senaste produkterna till bra priser. Att låna från det enorma nyhetsflödet som pågår dagligen är precis den retail-nerv vi vill att Media Markt ska förmedla”, säger Mikael Hagman, VD Media Markt.

Reklamkonceptet lanseras den 3 april och rullas ut i TV-filmer, RBS-sponsring, print, utomhus, DR, sociala medier, radio och butiksreklam. Kommunikationen är framtagen av DDB Stockholm.

Vi vet att pris är en stark drivkraft hos kunder men Media Markt behöver förtydliga att de har andra relevanta värden, så som produktbredd av kvalitetsvaror” säger Lisa Björnberg, Business Director
på DDB.

Med samma grundkoncept för alla kanaler blir budskapet tydligare i allt vi gör. Ingen ska kunna missa att Media Markt har allt det senaste. Billigt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Sjödin, Kommunikationschef Media Markt, 08-555 02 335, mail: sjodina@media-saturn.com
Lisa Björnberg, Business Director DDB, 08-588 980 41, mail: lisa.bjornberg@ddb.se

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. Varuhuscheferna är därmed själva ansvariga för utbudet i det egna varuhuset liksom för prissättning, personal och lokal marknadsföring. För närvarande har Media-Saturn 28 varuhus i Sverige och fler än 900 varuhus i 15 europeiska och asiatiska länder.