Media Markt lanserar samarbete med sju av Nordens hetaste techstartups

Media Markt letar ständigt efter nya tekniska innovationer att ta in i sortimentet. Nu presenterar Innovationschefen Tahero Nori ett samarbete med sju nordiska techstartups vars produkter kommer att finnas till försäljning på Media Markt under 2016. Bland de nya teknikprodukterna finns en svävande lampa och ett digitalt dörrlås.

Media Markt har sedan etableringen i Sverige för tio år sedan haft som mål att ge kunderna ett brett sortimentet med senaste innovationerna inom hemelektronik. Sedan Tahero Nori tillträdde i rollen som innovationschef 2015 har bolaget letat efter nya tekniska innovationer att ta in i sitt sortiment. Genom samarbetet med sju av Nordens mest omtalade startups inom smart teknik, tar hemelektronikedjan klivet in på en ny arena.

– Vi är oerhört glada över vårt samarbete med några av branschens absolut bästa och mest innovativa personer. För oss är det viktigt att ligga i framkant när det kommer till att erbjuda den senaste tekniken. Med flera nya spännande produkter på hyllan hoppas vi både kunna utveckla synen på vad hemelektronik är, men även skapa nytta för våra kunder genom att underlätta deras vardag, säger Tahero Nori, Innovationschef på Media Markt.

Bland startup-företagen som kommer att återfinnas i Media Markts sortiment märks en rad olika produkter, allt från trådlösa hörlurar till flytande glödlampor. Ett av företagen är Tinitell, som gjort succé bland finansiärer på crowd-funding plattformen Kickstarter. Tinitell är en mobiltelefon för barn som ser ut som en klocka med endast en stor knapp. Produkten grundar sig på en hypotes av grundaren Mats Horn, om att barn tenderar att tappa bort sina mobiltelefoner samtidigt som de sällan behöver alla smarta funktioner som en vanlig smartphone innehåller.

De andra startup-företagen som presenteras är:
Flic - En smart knapp som med tre olika aktiveringar kan koppla tre helt olika funktioner till knappen. Släck ljuset, dela plats, lås upp dörren, kontrollera Spotify och mycket mer.
Flyte – En hållbar lampa som hålls svävande ovanför en platta i trä med hjälp av magnetisk levitation.
Solu – Världens minsta molnbaserad dator med eget operativsystem som ska förändra hur vi använder datorer.
Pugz – Trådlösa Bluetooth-hörlurar som kan laddas direkt med telefonen.
Glue – Ett digitalt lås som fungerar med en app istället för en fysisk nyckel och tillåter användaren att öppna eller låsa sin dörr oavsett var man befinner sig.
Eliq – En energimätare och system som ger dig större kontroll över din elförbrukning.

– Vår satsning på startups ligger helt i linje med vår målsättning om att alltid vara först med den senaste tekniken. Att ge nystartade teknikföretag en chans att ta sig in på marknaden är en fantastisk nyhet både för företagen och kunderna. Det är ett sätt att göra det roligt och spännande att komma till varuhusen, menar Per Kaufmann VD på Media Markt

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. För närvarande har Media-Saturn 27 varuhus i Sverige och fler än 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.