Media Markt växer vidare: öppnar fyra nya varuhus på samma dag

Media Markt fortsätter expansionen på den svenska marknaden, och måndagen den 21 november öppnas fyra nya varuhus. De finns i Gallerian och Länna i Stockholm, Kristianstad samt i Luleå.

På måndag öppnas dörrarna till ytterligare fyra nya Media Markt-varuhus varav ett är beläget mitt i centrala Stockholm. Media Markt i Luleå blir det tredje varuhuset i Norrland och det nordligaste inom hela Media Markt, världens näst största hemelektronikkedja (efter amerikanska Best Buy). Tillsammans med de helt nya varuhusen i Länna och Kristianstad finns nu Media Markt på 24 platser i Sverige och fortsätter expansionen i en takt på cirka fem nya varuhus per år sedan 2006.

-       Media Markts modell passar väl in i Sverige. Vi svenskar är mer intresserade av och köper mer hemelektronik än de flesta andra européer. Vi tar mycket snabbt till oss innovationer på området, det gäller inte bara datorer, telefoni och tv, utan vi ser t.ex. ett ökande intresse för de moderna energisnåla vitvarorna, säger Mikael Hagman, VD för Media Markt i Norden.

-       Det ska vara en upplevelse att besöka ett Media Markt-varuhus. Därför har vi större sortiment och lite mer personal på varuhusen än vad som är brukligt i branschen. Allt för att kunna ge stor frihet att välja själv och för att kunna ge lite mer service än vanligt. Av samma skäl satsar vi uteslutande på kvalitetsmärken samtidigt som vi alltid vill vara först ut med den senaste inom hemelektronik, fortsätter Mikael Hagman.

Att öppna ett Media Markt varuhus mitt i Stockholm city är också ett bevis för att man menar allvar med sitt mål om att bli störst i Sverige. Från dokumenterat framgångsrika lägen utanför staden är man nu redo att ta klivet in i stadskärnan.

-       Läget mitt i city öppnar för ett helt nytt kundsegment samtidigt som tillgängligheten för våra befintliga kunder ökar. Jag känner mig väldigt stolt och det ska bli otroligt spännande att se responsen från både kunder och konkurrenter, säger Marcus Wirth, varuhuschef för Media Markt Gallerian.

Med den stundande julhandeln runt hörnet hoppas Media Markt att slå tidigare omsättningsrekord och ta ytterligare andelar på svenska marknaden. Media Markt har 24 varuhus i Sverige fr.o.m. den 21 november som till 10 % ägs lokalt av respektive varuhuschef. Redan nästa år kan grannlandet Norge räkna sig till skaran av länder med Media Markt på kartan.

Henrik Freudenthal, Presskontakt, 0703-578 083, mail: henrik.freudenthal@mslgroup.com

Johan Rosenblom, Marknadschef Media Saturn, 0704-543 140, mail: rosenblom@media-saturn.com

• expansion
  • nyöppningar

Media Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. Varuhuscheferna är därmed själva ansvariga för utbudet i det egna varuhuset liksom för prissättning, personal och lokal marknadsföring. För närvarande har Media-Saturn-Holding GmbH 24 varuhus i Sverige och 874 varuhus i 17 europeiska och asiatiska länder.