MediaMarkt satsar på Singles Day - Tar det kinesiska fenomenet till Sverige

Nu tar MediaMarkt fenomenet Singles Day till Sverige efter att framgångsrikt ha tagit hit Black Friday för fyra år sedan. Singles Day som infaller den 11 november (11/11) är Asiens största shoppingdag och slår omsättningsrekord år efter år. När MediaMarkt lanserar Singles Day görs det i form av en dag fylld med erbjudanden både online och i varuhus.

Singles Day har kommit att jämföras med västvärldens största shoppingdagar Black Friday och Cyber Monday. Från att ursprungligen har varit en dag där singlarna i Kina firade sitt civilstånd är Singles Day numera ett kulturellt fenomen och världens största shoppingevent där kineser handlar för mångmiljardbelopp. Idag är omsättningen under Singles Day högre än den sammanlagda omsättningen under Black Friday och Cyber Monday.

Med inspiration från Asiens i särklass största shoppingdag lanserar MediaMarkt nu Singles Day i Sverige med kampanj både online och i varuhusen.

- Vi ser Singles Day som ett utmärkt tillfälle att med glimten i ögat lyfta konkurrenskraftiga kampanjerbjudanden som tilltalar elektronikälskare, oavsett relationsstatus. Medan Black Friday och Cyber Monday brukar markera startskottet för julhandeln där de flesta handlar julklappar till nära och kära, så är Singles Day snarare ett tillfälle att unna sig själv något, säger Mia Lund Hanusek, marknadsdirektör MediaMarkt Sverige.

Singles Day, 11/11

Singles Day startades av några kinesiska studenter under 1990-talet och fungerade initialt som en motpol till Alla hjärtans dag och som ett tillfälle att fira alla singlar. Idag är det istället ett tillfälle för alla kineser att shoppa loss till sig själva med erbjudanden från detaljhandlare och diverse jippon i form av modevisningar, nedräkningar m.m. Större delen av handeln sker online och särskilt via mobila enheter. Förra året omsatte kinesiska nätjätten Alibaba ca 17,8 miljarder dollar enbart under Singles Day 11 november.

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 27 varuhus i Sverige och koncernen över 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.

• e-handel
  • detalhandel