MediaMarkts resultat fortsätter att förbättras i Sverige

MediaMarkt rapporterar ett fortsatt förbättrat resultat på svenska marknaden. Även resultatet för de enskilda varuhusen fortsätter att förbättras. FY2016 är första året i MediaMarkt Sveriges historia där det totala operativa resultatet för alla varuhus och online sammantaget är positivt. Nu fortsätter MediaMarkt satsningen på den svenska marknaden.

MediaMarkt uppvisar i sin senaste resultatredovisning för FY2016 ett förbättrat resultat med 21 miljoner kronor. Det senaste bokslutet visar på en förlust på 209 miljoner vilket kan jämföras med 230 miljoner FY2015. Två tredjedelar av varuhusen (16 st.) visar ett enskilt operationellt positivt resultat vilket är en klar ökning sedan FY2014 (5 varuhus) och FY2015 (10 varuhus). För första gången sedan MediaMarkt kom in på den svenska marknaden visar nu alla varuhus tillsammans med onlineförsäljningen ett operationellt positivt resultat.

– Verksamheten går enligt plan och det återspeglas i resultatet som fortsätter att förbättras även i år. Anledningarna till det förbättrade resultatet är bland annat den fortsatta omnichannelsatsningen, bättre balans mellan intäkter och kostnader i varuhusen, den nylanserade kundklubben samt satsningen på att bredda utbudet, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt i Sverige.

När det gäller konsumentelektronik i Europa har omnichannel visat sig vara den vinnande modellen för detaljhandel. Kunderna vill kombinera fördelarna med fysisk och digital shopping.

MediaMarkt Sverige fortsätter investera i omnichannel för att stärka alla försäljningskanaler vilket bland annat innebär introduktion av ett nytt koncept för mindre varuhus och fortsatt satsning på Media Markt Club som har varit en succé sedan starten för snart ett år sedan. Dessutom investerar MediaMarkt Sverige i både produktområden som gaming, telecom, vitvaror, samt support-, installations- och konfigurationstjänster.

Vi är övertygade om att vår positiva trend fortsätter och att vi kommer ta ytterligare ett kliv framåt under 2017. Vi ser redan många positiva tendenser, såsom att vitvaruförsäljningen ökar samt att efterfrågan på vårt stora och populära sortiment inom gamingprodukter och telecom fortsätter att växa. Vårt nya koncept med mindre varuhus är en viktig del i vår fortsatta expansion i Sverige. Det gör att vi kan öppna upp varuhus på lägen som tidigare inte varit optimala för våra stora butiksformat. Dessutom kommer vi att satsa på att utöka vår tjänsteportfölj samt investera i olika IT-system, avslutar Per Kaufmann.

Anna Sjödin | PR- & kommunikationschef | +46 8 555 02 335 | E-post: press.sverige@mediamarkt.com

MediaMarkt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation. För närvarande har MediaMarktSaturn Retail Group 27 varuhus i Sverige och över 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka MediaMarkts 28:e varhus.