48h Arabic Game Jam i Malmö!

Återigen samlas kreativa, nyfikna, spelintresserade tävlande för 48 intensiva timmar på Malmö Högskola!

Syftet är detsamma som tidigare år; att skapa nya spelkoncept för de arabisktalande marknaderna inom och utanför Sverige.

De arabisktalande marknaderna har mycket att erbjuda och har stor potential inom spelkulturen. Malmö har en stor speltradition och vi vill utforska dessa marknader och attrahera nya spelare. Arabic Game Jam underlättar mötet mellan proffs och unga vuxna med ett gemensamt intresse för att skapa nya typer av berättelser inom spelvärlden.

Evenemanget äger rum 23 till 25 maj på Malmö högskola och som inledningstalare presenterar vi stolt Reine Abbas från Wixel Studios, Libanon och Tim Garbos från Kanako i Köpenhamn. Vi har också coacher från Ubisoft Massive och Tarsier Studios som kommer hjälpa våra deltagare på vägen.

Två dagar - nya spelkoncept
Under två dagar samlas passionerade speldesigners, professionella spelutvecklare och wannabees för att mingla, utbyta erfarenheter och naturligtvis skapa nya spelkoncept för de arabisktalande marknaderna.

I år väljer vi ut minst tre team efter tävlingen som får möjlighet att utveckla sina koncept och chansen att få sitt spel publicerat på den arabiska marknaden i samarbete med Play3arabi, ett nystartat förlag med Mellanöstern som hemmaplan.

Jammet börjar på fredag ​​med invigningstalare, middag och gruppering. Efter det är det non-stop spelutveckling! På plats finns professionella coacher och inspirationshörn dit alla kan gå för en dos inspiration. Vid 15:30-tiden på söndag eftermiddag kommer grupperna att pitcha sina nya koncept! Efter det blir det middag och avslutningsceremoni.

Ulrika Hiertner
ulrika@mediaevolution.se
www.arabicgamejam.org
#AGJ2014

Arabic Game Jam är ett initiativ från Media Evolution tillsammans med MEDEA, K3 Malmö Högskola, Spelkultur i Skåne och Game City Malmö.

• tillväxt
  • digitalisering
  • samhällsnytta
  • mediebranscherna

• Skåne

Media Evolution är ett mediekluster och en medlemsorganisation som arbetar för att stärka innovation och tillväxt i södra Sveriges mediebranscher. Tillsammans med 350 medlemsföretag, stora som små, verkar vi inom mediebranscherna, på olika sätt. Vi är öppna och arbetar utvecklande och på tvärs över branschgränserna.

Pernilla Lavesson

Presskontakt Presskontakt Kommunikationsansvarig +46 70 6372847