Spelkoncept för de arabisktalande marknaderna skapas i Malmö i helgen!

Arabic Game Jam är en satsning för att skapa nya spelkoncept för de arabisktalande marknaderna.

Under 48 timmar samlas speldesigners, professionella spelutvecklare och hobbyintresserade spelare för att lära känna varandra, utbyta erfarenhet och skapa nya spelkoncept för de arabiska marknaderna.

Proffs och amatörer i möts
De arabisktalande marknaderna har mycket att erbjuda och potentialen inom spelkulturen är stor. Malmö har stor speltradition och nu fortsatt intresse att utforska dessa marknader och attrahera nya spelare.

Internationella talare och coacher
Yassine Arif och Osama Hussein har startat Moroccan Game Developers, ett kollektiv av speldesigners, programmerare, entreprenörer m.fl. som utvecklar spelbranschen i Marocko genom att sammanföra förlag, studenter och entreprenörer. I Malmö delas erfarenheter och inspiration till förändring.

De stora spelföretagen i Malmö är involverade och exempelvis är Massive Entertainment representerat av spelutvecklare Ditte Deenfeldt och vd David Pohlfeldt.

Deltagare och jamupplägg
45 deltagare är involverade i tävlingen, varav en femtedel är tjejer vilket är en positiv utveckling sedan tidigare år. Stor fokus ligger på coachning och att höja kvaliteten på tävlande bidrag.

Det vinnande laget från Arabic Game Jam i Beirut som hölls tidigare i år är också på plats för deltagande. Detta lag består av spelstudenter och yrkesverksamma inom spelbranschen från Tunisien och Marocko.

På söndageftermiddagen presenterar alla lag sina spel genom öppen provspelning. Jammet avslutas med att en jury delar ut utmärkelser, utlåtanden och handfasta tips för att ta spelet vidare.

Malmö på internationell spelkarta
Spelscenen i Malmö är intressant. Yrkeshögskolan The Game Assembly i Malmö är en av Sveriges bästa utbildningar för spelutvecklare, stora välrenommerade spelstudios såsom Massive, Tarsier och King finns representerade i staden för att nämna några. Den världskända konferensen Nordic Game i Malmö, Nordens egna spelkonferensen lockar talare och besökare i världsklass pågår också denna vecka.

Ulrika Hiertner
ulrika@mediaevolution.se
www.arabicgamejam.org
#arabicgamejam #agj2015

Vad: Arabic Game Jam
När: Fredag 22 maj kl 17 - söndag 24 maj (prisutdelning kl 16)
Var: Kranen, Malmö Högskola, Östra Varvsgatan 11a, Malmö.

Arabic Game Jam har tillkommit som ett initiativ från Media Evolution tillsammans med Malmö Högskola och Spelkultur Skåne, med stöd från Region Skåne och Malmö Stad. Det är en satsning för att skapa nya spelkoncept för de arabisktalande marknaderna. I Malmö körs nu jammet för fjärde gången med lyckade resultat där flera av spelen som initierats under tävlingen tagits vidare i olika former.