The Conference till Malmö Opera

Efter sex framgångsrika år på Slagthuset, står det nu klart. The Conference tar ett kliv mot konsten och kulturen och flyttar in på Malmö Opera. Ett beslut som betyder att fler kommer att kunna delta och att evenemanget flyttas från augusti till september.

I sex år har Media Evolutions The Conference lockat människor från hela världen till Malmö och Slagthuset. När årets konferens var slut löd meddelandet att arrangörerna inte visste hur fortsättningen skulle se ut. Nu är det bestämt. 2017 blir det istället Malmö Opera som får representera Malmö när deltagarna kommer hit den 4-5 september.

Det här är så spännande att vi inte vet var vi ska ta vägen. Malmö Opera är en fantastisk plats och byggnad med en spännande historia. Vem öppnar en teater 1944 liksom? Säger Cecilia Frankel, Kommunikationsansvarig hos The Conference

Och fortsätter

Konstvärlden ställer samma frågor som näringslivet, tillsammans måste vi hitta bättre vägar framåt.

Inför årets konferens sålde biljetterna slut fyra månader i förväg och det var många som blev utan. Flytten till Malmö Opera innebär att arrangörerna nu kan släppa in ytterligare 500 personer. Intresset har ökat, inte minst utanför Sverige. I år var 30 procent av besökarna från ett annat land än Sverige.

Det var otroligt tråkigt att behöva säga nej till folk som väldigt gärna ville delta. Nu kan vi släppa in ett gäng till och det fina med just Operan är att den, trots att den rymmer fler människor, faktiskt känns intimare, säger Cecilia Frankel.

Deltagarna kommer få färre val då tre scener blir en.

Vi kommer att arbeta med en regissör och göra en upplevelse fri från val och med fullt fokus på perspektiv på samtiden, fortsätter Cecilia Frankel.

Under de senaste åren har The Conference utvecklats till ett helt veckoprogram med ytterligare 30 evenemang som arrangeras tillsammans med lokala aktörer. Något de nu ser stor potential i att utveckla.

Det känns som ett naturligt nästa steg för oss att börja närma oss festivaltänket och öppna upp för en bredare publik, säger Cecilia Frankel.

Biljetter till The Conference 2017 släpps i mitten av december.