MMS SVOD-topp Q2 2014: Två miljoner har SVOD-tjänst

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 08:53 CEST

Under andra kvartalet 2014 passerade antalet 9-99-åringar med tillgång till någon SVOD-tjänst två miljoner.

Netflix fortsätter att öka både medveten tillgång och daglig räckvidd. Viaplay som ökade den medvetna tillgången kraftigt under OS-kvartalet Q1 2014 ligger kvar på samma nivå även under Q2 2014.

-  Viaplay fick draghjälp av OS inför första kvartalet. Det rör sig säkert om en kombination av nya abonnenter och att befintliga Viasatkunder blev medvetna om att tjänsten ingick i deras kanalpaket, säger MMS onlinechef Martin Hehrne.

Daglig räckvidd och tillgång, antal 9-99 år 31 mars - 25 maj 2014

Q2 2014

Daglig räckvidd

Tillgång till tjänsten i hemmet

Netflix

Viaplay

TV4 Play Premium

HBO Nordic

C More Play

Någon SVOD-tjänst*

Källa MMS Trend & Tema 2014:2

Undersökningen genomfördes med telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Totalt genomfördes 2810 intervjuer under mätperioden 31 mars – 25 maj 2014. Med medveten tillgång avses tjänster som intervjupersonen själv vet om att denne har tillgång till.

*De abonnemangstjänster som ingår i MMS mätning är C More Play, Eurosport Player, Filmnet, HBO Nordic, Kanal 5 Premium, Netflix, Telia Play+, TV4 Play Premium och Viaplay. SVOD utläses Subscription Video on Demand.

För frågor eller kommentarer, kontakta:

Martin Hehrne

Onlinechef

Martin.Hehrne@mms.se

08 736 10 06

MMS mäter rörlig bild i Sverige

Sedan 1993 har MMS genomfört statistiskt säkerställda mätningar av Sveriges TV-tittande. Sedan 2011 genomför vi även webb-TV-mätningar i samarbete med deltagande webb-TV-aktörer. MMS bevakar dessutom trender, utvecklar nya metoder för mätning av rörlig bild samt publicerar rapporter och undersökningar. Våra uppdragsgivare är framför allt TV-kanaler, mediebyråer och annonsörer.

Kommentarer (0)