Använd din navigator rätt och kom fram säkert i jul

Jultrafiken är igång. Med mycket bilar på vägarna och förrädiska väglag ökar olycksrisken markant. Men det finns hjälpmedel för att skapa bättre trafikflöden. Om fler använde sina GPS-navigatorer på rätt sätt och fick information om trafik- och vägförhållanden i realtid skulle trafiken löpa både smidigare och säkrare.

Jultrafiken har redan inneburit mängder av rapporter i medierna om olyckor och avåkningar, inte minst till följd av blixthalka och väderomslag. Prognoserna talar också om fortsatta osäkra väderförhållanden.

Halkan är alltid svår att förutse som bilist men med en korrekt använd GPS-navigator finns stora möjligheter för svenskarna att planera sin körning bättre – och få en säkrare färd till julhögtiderna.

Företaget Mediamobile, som levererar V-Traffic, Nordens ledande vägtrafikinformationstjänst, uppskattar att cirka hälften av alla navigatorer i Sverige i dag har trafikinfo i realtid – men att få använder den. I många fall finns navigatorn inte ens i bilen och väl där används den företrädesvis under resor där föraren inte känner till vägen.

Det är ett underutnyttjande av såväl kapaciteten i navigatorn som av all vägtrafikinformation som finns tillgänglig. Om fler förare använde sina navigatorer korrekt och även på regelbundna resor automatiskt fick löpande information om förändrad väderlek, köer, olyckor, vägarbeten etc så skapas möjligheter till bättre trafikflöden och därmed säkrare vägar.

– Med en bra navigator som hela tiden håller dig uppdaterad om förändringar i både trafik och väderlek kan du som förare helt och hållet koncentrera dig på körningen och bli förvarnad om väglag, köer och eventuella olyckor längs vägen. Det skapar mycket bättre flöden för alla och mindre stressfyllda resor, säger Petter Djerf, Key Account Director för V-Traffic-tjänsten på Mediamobile.

Här är fördelarna med att använda en GPS-navigator i bilen

• Löpande information i realtid om förändrad väderlek och vägförhållande.
  • Information om vägarbeten, olyckor och köer längs vägen.
  • Kartor och vägbeskrivningar, med information om bästa vägval baserat på det aktuella trafikläget
  • Bra, stabil mottagning och god vägtäckning genom FM-radio

Tips! Använd den webbaserade tjänsten vtraffic.com för att planera din resa inför julen. Tjänsten ger aktuell information om väder, vägförhållanden, köer, viltvarningar, olyckor, vägarbeten med mera.V-Traffics väg- och trafikinformation finns även som app för smartphones.
Iphone: vtrafficnordic
Android: V-traffic

• Data, Telekom, IT

Om Mediamobile och V-Traffic. Mediamobile är Nordens ledande leverantör av trafikinformation. Mediamobile levererar varje minut trafikinformation till hundratusentals förare över Radionätet (Riks P2). Mediamobile levererar även trafikinformation över internet till biltillverkare, navigatortillverkare, karttillverkare, mediaföretag och andra företag med behov eller intresse av att veta hur trafiken flyter just nu. Mediamobile samarbetar med såväl myndigheter som privata bolag för att sammanställa det totala trafikläget i realtid. Företaget ägs av franska mediaföretaget TDF, motorvägsoperatören Cofi routes och biltillverkaren Renault. Mediamobiles tjänster marknadsförs under varumärket V-Traffic. För mer information, se www.v-traffic.com och www.mediamobile.com.

Erik Lindbohm

Presskontakt Head of Business Operations Nordics Nordics +358405250052