Så slipper du köerna i midsommar – Här är vägarna och tiderna du bör undvika

Midsommar, en av årets absolut största trafikhelger, står för dörren. Mardrömmen är att sillunchen byts ut mot en enerverande bilkö men med planering och rätt trafikinformation går köerna att undvika.

Mindconnect, som erbjuder intelligenta transporttjänster, har tillsammans med trafikinformationstjänsten V-Traffic baserat på statistik över förra årets midsommartrafik tagit fram en detaljerad översikt över de mest belastade vägarna ut från Stockholmsområdet. I översikten kan man se exakt hur trafikflödet fördelar sig över midsommarhelgen – minut för minut. På samtliga större vägar runt Stockholm.

Det enkla tipset är att undvika fredag förmiddag. Försök komma iväg under torsdagen istället. Det syns dock tydligt i statistiken att många jobbar fram till lunch på torsdagen för att åka hem och packa och sedan påbörja turen på eftermiddagen – trafiken är relativt intensiv ända fram till kl. 20.30 -21.00. Ett hett tips är alltså att åka innan lunchtid på torsdagen eller vänta till sent på kvällen.

–Ska man söderut eller norrut via E4:an så är det bäst att åka tidigt på torsdagen eller sent på kvällen. Försök undvika fredag förmiddag om det går, säger Andreas Wahlberg, trafikanalytiker på Mindconnect. Väldigt många åker till t ex Värmdö på fredag förmiddag, så ska man ut till sommarstugan kan det vara klokt att lämna staden på torsdag kväll för att slippa den värsta trafiken. Det är mer trafik än vanligt då men inte alls i samma omfattning som på fredagen, fortsätter Andreas Wahlberg.

Planerar man sin resa rätt och dessutom använder sig av tillgänglig teknik kan man minska riskerna för att fastna i köer. V-Traffic uppskattar att cirka hälften av alla navigationssystem i svenska bilar i dag har trafikinfo i realtid – men att väldigt få använder den. Navigatorn används företrädesvis under resor där föraren inte känner till vägen och själva kartläsarfunktionen behövs. Hittar man till resmålet slår man ofta inte på sin navigator och går därför miste om värdefull automatisk trafikinformation om köer, förändrad väderlek, olyckor, vägarbeten etc.

Har man ingen navigator med trafikinfo i realtid kan man antingen besöka trafikinformationstjänsten V-Traffic på webben eller ladda ner trafikappen i mobilen. Här kan man få detaljerad information om trafikläget i realtid och enkelt se var de värsta köerna är.
–Om fler trafikanter tar reda på det aktuella trafikläget skapas möjligheter till snabbare och bättre trafikflöden och därmed en mindre stressfull resa och säkrare vägar. Inte minst under storhelger som denna, säger Petter Djerf på Mediamobile som står bakom trafikinformationstjänsten V-Traffic.

För mer information, kontakta:

Petter Djerf, Key Account Director, Mediamobile,
petter.djerf@mediamobile.com
Tel: +46 70 644 72 00

Ulrika Bohman Troubat, Marknadsansvarig, Mindconnect AB
ulrika.bohman@mindconnect.se
Tel: +46 72 518 80 52

För att få tillgång till hela översikten med samtliga rutter och restider, kontakta Petter Djerf på Mediamobile.

• Transport

Om Mediamobile och V-Traffic. Mediamobile är Nordens ledande leverantör av trafikinformation. Mediamobile levererar varje minut trafikinformation till hundratusentals förare över Radionätet (Riks P2). Mediamobile levererar även trafikinformation över internet till biltillverkare, navigatortillverkare, karttillverkare, mediaföretag och andra företag med behov eller intresse av att veta hur trafiken flyter just nu. Mediamobile samarbetar med såväl myndigheter som privata bolag för att sammanställa det totala trafikläget i realtid. Företaget ägs av franska mediaföretaget TDF, motorvägsoperatören Cofi routes och biltillverkaren Renault. Mediamobiles tjänster marknadsförs under varumärket V-Traffic. För mer information, se www.v-traffic.com och www.mediamobile.com.

Om Mindconnect AB. Mindconnect AB erbjuder intelligenta transporttjänster som effektiviserar företag med fordon i stadstrafik.Mindconnectsgrundidé är att yrkesförare i stadstrafik ska ha tillgång till en bättre överblick över den miljö de verkar i. Mindconnect hjälper sina kunder att förbättra den dagliga verksamheten genom att tahänsyn till trafiken i realtid. Vår inriktning är att ta fram tillförlitlig trafikinformation som ger förarna underlag för val av färdväg i den lokala stadsmiljön. Företagetgrundades 2011 och harsitt huvudkontor i Stockholm. Våra anställdahar alla ett starkt fokus på innovation och våra teknikutvecklare är civilingenjörer med erfarenhet från olika områden inom produktdesign, big data-analys, IT-arkitektur, teknisk projektledning och mjukvaruutveckling. För mer information, se www.mindconnect.se.

Erik Lindbohm

Presskontakt Head of Business Operations Nordics Nordics +358405250052