Pressmeddelande -

Volvo Cars tecknar avtal för europeisk V-Traffic trafikinformationstjänst från Mediamobile

Volvo Cars förbättrar säkerheten på vägarna. Nu tecknar företaget ett avtal med Mediamobile, en avEuropas ledande leverantörer av vägtrafikinformation, som innebär att trafikinformationstjänsten V-Traffic installeras i navigationssystemet i alla nya Volvobilar. Till en början omfattar tjänsten 13 europeiska länder – och fler marknader är planerade.Trafikanters behov av information skiljer sig från land till land, från region till region. Det har Volvo Cars förstått. Att köra på ett säkert sätt i Skandinaviens ofta tuffa vinterklimat är till exempel en helt annan sak jämfört med att förutse trafiken på södra Europas överbelastade vägar.

I syfte att tillhandahålla trafiktjänster bäst anpassade till behoven hos alla förare, oavsett var de befinner sig, har Volvo Cars valt tjänsten V-Traffic RDS-TMC Europe för trafikinformation till biltillverkarens navigationssystem. V-Traffic erbjuder högkvalitativ och lokalanpassad trafikinformation, som kan användas kostnadsfritt1 av bilisten, även på utländska vägar. På så sätt vill Volvo hjälpa förarna att undvika trafikfaror och öka komforten och säkerheten på alla vägar. V-Traffics tjänst är dessutom väldigt pålitlig eftersom den sänds över det tillförlitliga FM-radionätet.

V-Traffics RDS-TMC-tjänster informerar föraren i realtid om hinder och störningar på vägen som till exempel olyckor, vägarbeten, avstängningar, köer och dåligt väglag. I Volvos navigationssystem kalkylerar de även den bästa färdvägen och ankomsttid med tanke på trafikincidenter och trafikflöde.

– Volvo Cars kan nu erbjuda trafikinformation av högsta kvalitet till förare i hela Europa, säger Petter Djerf, Key Account Director för Volvo vid Mediamobile. Vårt avtal ger Volvo möjlighet att fokusera på att öka den totala körupplevelsen snarare än att administrera flera nationella och lokala trafikinformationstjänster, fortsätter han.

I slutet av 1990-talet var Volvo Cars en av de första biltillverkarna att integrera RDS-TMC-trafiktjänster i sina bilar som ett led i företagets ständiga strävan att förbättra trafiksäkerheten. Idag betraktas tillförlitlig information som en nödvändighet av moderna bilförare. Det som särskiljer V-Traffic-tjänsten jämfört med andra tjänster är dess fokus på lokala händelser och incidenter. Informationen baseras på realtidsdata som till exempel samlats in från trafikanter och en mängd andra lokala uppgiftslämnare. Ett brett nätverk av lokala informationscentrum sammanställer, analyserar och förädlar sedan datan och sänder trafikinformationen till V-Traffics användare.

Nya V-Traffic RDS-TMC Europe – en fabriksinstallerad tjänst som fungerar under hela bilens livslängd2 – är också ett perfekt komplement till de redan mobilt anslutna trafiktjänster som finns i navigationssystem i vissa bilmodeller. Genom att kombinera RDS-TMC-sändningstjänster, som sänds via radiovågor, med uppgifter som levereras över Internet har bilisterna alltid tillgång till viktig trafikinformation och är inte längre beroende av den varierande tillgängligheten på den mobila nätverksanslutningen.

V-Traffic RDS-TMC Europe har utvecklats av Mediamobile i nära samarbete med fyra stora europeiska samarbetspartners: Be-Mobile, Trafficmaster, Infoblu och TrafficNav.

Erik Lindbohm

Presskontakt Head of Business Operations Nordics Nordics +358405250052