Sverige-Japan i Sparbankshallen, Varberg 25/4.  Bild: Per Hällström/TT
Sverige-Japan i Sparbankshallen, Varberg 25/4. Bild: Per Hällström/TT

BORDTENNIS VM-UPPLADDNING I VARBERG

Mellan den 29 april och 6 maj arrangeras VM i bordtennis i Halmstad Arena. Uppladdningslägret för både dam - och herrlandslaget kommer dock att hållas i Sparbankshallen i Varberg.

Nu står det klart att även det japanska landslaget kommer till Varberg för att värma upp inför världsmästerskapet och ska möta Sverige i en landskamp. Matchen mellan Sverige och Japans herrar spelas den 25 april.
– Det är väldigt positivt att kunna presentera att även Japan förlägger sitt förberedande läger i Varberg. Japan är en världens bästa bordtennisnationer och intresset i landet för mästerskapet är enormt. Det känns perfekt med evenemanget och det mervärde som skapas på sikt när vi stärker bilden av Varbergs som ett spännande turistmål, säger näringslivsdirektör Martin Andersson, i ett pressmeddelande

En av deltagarna i Japans lag är blott 14-åriga Tomokazu Harimoto som rankas som nummer elva i världen.

Källa; Hallands Nyheter

Delaktiga i värdskapet för det förberedande VM lägret är bland andra Varbergs BTK, som MED - Mediateknik samarbetar med och stöttar sedan flera år tillbaka.

Klubben, som bland annat kommer att lansera sitt nya elitsatsande damlag under våren, ser det som oerhört stimulerande att ett så stort träningsevent hamnat i Varberg.