Meshsystem fråm AmpliFi

WIFI - EN HET POTATIS

Som bredbandsoperatör har vi stor erfarenhet av WIFI. Inget kan förstöra en bredbandstjänst som en dålig router. Därför är det viktigt att man inte väljer en för dålig router när man dragit in sin fina fiberkabel.

Dessutom har routertillverkarna upptäckt vikten av design, så nu behöver en router inte längre se ut som en svart låda med antenner som tvunget måste gömmas i ett skåp.

I nedanstående artikel från PC för alla, kan man läsa mer om vad man bör tänka på inför val av router. MED marknadsför en mängd olika modeller för såväl hemmiljö som företaget.

"Routrar kan vara komplicerade saker med mängder av komplex antennteknik, datahanteringsoptimering och avancerade funktioner, från säkerhet till serverfunktioner. Men det som de allra flesta användare verkligen vill ha ut av sin router är framförallt två saker: pålitlig, snabb internetuppkoppling för att kunna surfa och strömma samt minimalt med krångel för att nå det målet.

Dessa paket är inte bara är exceptionellt enkla att installera och använda, utan fokuserar framförallt på en enda sak över allt annat, att eliminera döda wifi-zoner och ge dig snabb och pålitlig trådlös täckning i precis hela hemmet. Surfa på toaletten, kolla Netflix på balkongen eller spela onlinespel i sovrummet, med ett sådant routerpaket är det bara att ansluta trådlöst och köra. I alla fall i teorin.

För datorer, skrivare med mera som inte har wifi kan systemen – i alla fall de flesta av dem – också göra att du skipper dra kablar mellan rum eller trycka in homeplug-enheter, då varje så kallad nod också är switch med ett par fasta nätverksuttag, ibland ännu fler.

Man pratar ofta om dessa routrar som ”mesh-paket”, då de flesta av dem använder en teknik kallad mesh för att prata med varandra. Det innebär att alla noder är likvärdiga och de väljer själva vilken väg data ska skickas mellan dem. Men det blir inte helt korrekt att säga att vi testar mesh-routrar här, eftersom det också finns de som är konfigurerade på ett lite annat sätt, med ett centralt ”moderskepp” till router och satelliter som bara pratar med den. Denna metod kallas för hub-and-spoke, enklast översatt till nav och medar på svenska.

Riktig mesh blir en extra fördel först i riktigt stora lokaler. Det används bland annat för att täcka hotell och flygplatser med wifi. I ett normalstort hem gör det ingen större skillnad vilken av dessa tekniker som används, bägge funkar fint och slutresultatet blir mer eller mindre det samma. Därför föreslår vi att kalla det hela för multiroom-wifi istället. Som högtalarna, fast för nätverk."

Källa:  PC för alla