Hasse Andersson - med ett hjärta av guld

I nya numret av Magasinet Skåne, i butik idag den 23/6, får vi möta Hasse Andersson. Guldkant på tillvaron hade han redan. Att han dessutom skulle hamna mitt i en värld av guld och gröna skogar hade han aldrig kunnat gissa. 30 år efter ”Änglahund” toppar Hasse Andersson listorna, hans platta säljer guld och turnéschemat är späckat. En ovanlig bedrift av en lika vanlig som ovanligt ovanlig man.

Återigen är det dans och hålligång uppå logen natten lång i vårt avlånga land. Inte bokstavligen, bara ett fåtal svingar sina lurviga över gamla knarrande logbrädor i dag, utan som ett nynnande soundtrack till sommaren 2015. För ”Guld och gröna skogar” har inte bara spelats över nio miljoner gånger på Spotify, den har fått sjunga in sommarlovet på flertalet skolor tillsammans med heligheter som ”Idas sommarvisa” och ”Den blomstertid nu kommer”.

Ingen är gladare – men heller inte mer förvånad – än Hasse ”Kvinnaböske” Andersson själv. 67-åringen som för bara drygt ett år sedan gav ut boken ”Jag har skrivit mina sånger”. En självbiografi, tänkt som en summering av en snart 40-årig musikkarriär. Nu hade den behövt revideras, kanske till och med få en uppföljande del två.

– Mitt mål med Melodifestivalen var att klara det med hedern i behåll, att inte komma sist. Jag tänkte att dansbandspubliken och de lite äldre skulle gilla låten. Och så älskar ungarna den!

Här spelar Hasse i Skåne i sommar

3/7 Kul i dalen, Örkelljunga, med Jannike Stenlund

8/7 Allsång, Norra Promenaden, Ystad

9/7 Summer On Festival, Båstad, med Måns Zelmerlöv och Sommarrock, Svedala, med Kvinnaböske Band

14/7 Grytan, Helsingborg, med Jannike Stenlund

23/7 Landskrona, med Kvinnaböske Band

24/7 Tobiksviksbadet, Simrishamn, med Kvinnaböske Band

25/7 Ankarsrum, med Kvinnaböske Band

6/8 Allsång, Trollsjön, Eslöv

8/8 Musik vid Immeln, Immeln

22/8 Sövde Amfiteater, Sövde, med Kvinnaböske Band

6/9 Kyrkan, Glimåkra, med Monica Forsberg

11/9 Privat, Lund

13/9 Golftävling, Stefan Paulssons Minne

19/9 Konserthuset, Malmö, Malmö Brandkårs Storband & Sten Nilsson

27/9 Kivik

Därefter åker Hasse Andersson ut på en stor höstturné med premiär i Helsingborg 9 oktober.

Läs artikeln i sin helhet i nya numret av Magasinet Skåne.

• Livsstil

• magasinet skåne